BND30 II

 

Výrobu důlních lokomotiv BND 30 zahájilo Stavoloko Radotín již v roce 1954 a produkce tohoto, nejen v Československu úspěšného, typu pokračovala u různých výrobců více jak dvacet let. Pohonnou jednotku jednotku tvoří obvyklý naftový tříválec Škoda 3S110CO, jehož výkon je kvůli snížení emisí v dolech omezen na třicet koní, a tří rychlostní lamelová převodovka s reverzací. Přenos síly z převodovky je řetězy na zadní nápravu, která s přední propojena rovněž řetězem. Brzda je vřetenová ruční. Součástí výbavy, mimo elektrické plynotěsné osvětlení, je i signální zvon a hasící přístroj s vývody do motorového prostoru. Pro provozy v nevýbušném prostředí byly lokomotivy také dodávány s představkem, podobajícímu se druhému stanovišti, ale nacházely se zde pouze startovací akumulátory. Startování je elektrické, nebo pomocí externího vzduchového startovacího agregátu. V dolech se také lokomotivy běžně vzájemně „roztahovaly“. V současnosti je pro jejich výdrž a spolehlivost velké množství těchto strojů v pravidelném provozu.

 Tuto lokomotivu BND 30 získalo MPŽ z jednoho z ostravských dolů.  Stroj je,  až na některé drobné závady způsobené opotřebením, provozní. V součastnosti je lokomotiva  spolu s důlními osobními vozy DM12 vozí vlaky pro návštěvníky.

Fotografie lokomotivy BND30 z mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně v r. 1955

Technické údaje
Výrobce TSM závod Hliník 1971
Typ BND 30
Uspořádání B dm
Motor Škoda Diesel 3 S 110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený
Typový výkon 22 kW/30 k
Počet válců 3
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 1 000 min-1
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční
Tažná síla 13.7 kN
Max. rychlost 1. rychlostní stupeň - 4,4 km/h
2. rychlostní stupeň - 8,4 km/h
3. rychlostní stupeň - 14 km/h
Brzda ruční vřetenová
Hmotnost lokomotivy 6,5 t
Rozchod 600 mm
Průměr hnacích kol 450 mm
Celkový rozvor 1 000 mm
Šířka 900mm
Délka přes spřáhla 3 775 mm
Výška nad temenem kolejnice 1 480 mm
Minimální poloměr oblouku 10 m