mpz
Kategorie: Lokomotivy parní

R IIIc (č.3)

Breitfeld & Daněk Blansko No. 165 / 1919 typ R IIIc (č.3)

Lokomotivu typové řady RIIIc rakouských vojenských polních drah vyrobily Strojírny a.s. v Blansku (ještě pod označením Breidfeld a Daněk) na sklonku války roku 1918 podle převzaté dokumentace První českomoravské. Byla určena pro rakouskou armádu pod číslem RIIIc 321, ale vzhledem k ukončení války, už k dodání nedošlo a lokomotiva zůstala ve výrobním závodě i se svými čtyřmi sestrami. Byly nabídnuty k odprodeji civilním firmám za zvýhodněnou cenu. Tak se tato lokomotiva, později označená číslem 3, dostala na mladějovskou uhelnou a lupkovou dráhu lichtenštejnského panství. Zde vozila hlubokými lesy hřebečských kopců dlouhé vlaky vozíků k lanovce nad Mladějovem, později až do šamotky u nádraží v Mladějově. Je nutné podotknout, že v dennodenním náročném provozu sloužila více jak šedesát let! V roce 1986 ji získalo Národní technické muzeum a převezlo do svého depozitáře v Čelákovicích. V roce 1995 ji od technického muzea zapůjčilo MPŽ a převezlo zpět do mladějovské výtopny. Zpočátku byla plánována i její rozsáhlá oprava, ale pro odmítavé stanovisko jejího vlastníka, k opravě nedošlo. Jedním hlediskem je historická hodnota lokomotivy, kdy i příležitostný provoz, znamená riziko možného poškození. Druhým hlediskem bylo plánované umístění lokomotivy v budovaném železničním muzeu v Praze. Dalším zvratem v osudu této lokomotivy se stává až rok 2005, kdy MPŽ dostává výpověď z mladějovského areálu. Původní záměr lokomotivu prozatím v Mladějově ponechat (nadále pod smluvními závazky MPŽ) byl pro neutěšené vztahy v tamním areálu opuštěn. Lokomotiva se tak opět stěhovala, tentokrát spolu s dalšími stroji MPŽ, do zbýšovského depozitáře. V současné době je neprovozní lokomotiva vystavena v nových reprezentativních prostorách zděné výtopny pro parní lokomotivy.

Technické údaje
Výrobce Breitfeld & Daněk Blansko
Typ R IIIc
Uspořádání C m2t
Výrobní číslo / Rok výroby 165 / 1919
Typový výkon 37 kW/50 k
Přetlak páry 1,2 MPa
Trubky: Počet
  Vnější průměr
  Délka
69 ks
41,5 mm
1 900 mm
Plocha roštu 0,48 m²
Plocha: Trubek
  Topeniště
  Celková
17,1 m²
2,24 m²
19,32 m²
Průměr válce / zdvih pístu 220/300 mm
Průměr spřažených kol 600 mm
Celkový rozvor 1 500mm
Hmotnost: Prázdná
  Vyzbrojená
7,9 t
10,5 t
Zásoby: Voda
  Uhlí
1,0 m³
0,4 m³
Tažná síla 17,42 kN
Max. rychlost 20 km/h
Délka přes spřáhla 5 400 mm
Šířka 1 650 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 832 mm
Minimální poloměr oblouku 30 m

 

Foto na památku na Hřebči.  Foto s. bratři Čabákovi 

 

sedumdesátá léta 20. st na Hřebči

 

1974 před třídírnou v Mladějově

 

 Lokomotivy  ČKD  RIIIc  a BS 80 před výtopnou  07/2001

 

 

Posun s trojkou před výtopnou 07/2001

 

...před cestou do Zbýšova     8/2005

    
Přiložit obrázek

  

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parní lokomotivou : 19.5.* 16.6.** 30.6., 21.7., 4.8., 18.8. 29.9.*** 2018
*** podrobnosti viz stránka Jízdy na muzejní železnici

Jízdy s motorovou lokomotivou : 5.7.* 14.7., 28.7., 11.8., 25.8. 2018

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.