Zdroj: http://www.mpz.cz/nakladni-vozy/plosinovy-ex-havrice  •  Vydáno: 29.3.2017 12:58  •  Autor: Filip Kaněk

Plošinový ex Havřice

 

 

zachránili členové tehdejšího Klubu průmyslových železnic v roce 1993 z úzkokolejky havřické cihelny, jako jedno z prvních vozidel sbírky. Základem „Havřičáku“ je pojezd nýtovaného výklopného vozíku o objemu 0,75 metrů kubických. Vozík byl vyroben odhadem ve třicátých až čtyřicátých letech minulého století. Pravděpodobně špatný stav korby se stal důvodem pro přestavbu na vozík plošinový pro přepravu svařovací soupravy při častých úpravách kolejí v těžišti cihelny. Konzoly korby byly v rámci přestavby na plošiňák odebrány a na rám upevněna dřevěná nástavba.

Nevýhodou lehké nýtované konstrukce rámu je absence podélníku. Poválečný provoz ve spojení s pětitunovou lokomotivou zapříčinil nevratnou celkovou deformaci rámu, která je patrná i po později provedené renovaci. Jistou zvláštností rámu je přinýtovaný závěs jednoduché dřevěné brzdy, jež umožňoval použitím vhodného dřevěněného hranolu účinné nožní brždění. Hranol se umísťoval dle směru jízdy tak, aby brzdař stál na konci vlaku a brzda působila mírně samosvorně. Po válce, kdy se již více dbalo na bezpečí obsluhy, než na výrobní cenu vozíku, byly vyráběny bržděné vozíky s plnohodnotnou brzdou vřetenovou a s plošinou brzdaře.

Po zařazení do sbírky KPŽ byl vozík provozován na černovické dráze při předváděcích jízdách. V roce 1996 byl vozík převezen do Mladějova, kde byla vyspravena nástavba a promazány ložiska. Většího nasazení se však vozík nedočkal, neboť jeho úzká kola odmítala tolerovat vůle rozchodu více jak 50mm (!) v mladějovském areálu. Sloužil proto převážně jako dílenský při opravách lokomotiv. V roce 2005 byl převezen do Zbýšova a konečně během roku 2006 se podrobil celkové renovaci, aby rozšířil zatím nepočetnou řadu opravených nákladních vozů MPŽ.

 

Střídání stráží. Havřičák dorazil ze Zbýšova a renovovaný salónek odjíždí na veletrh cestovního ruchu.
Stav vozíku před opravou v červnu 2006.
Demontované ložiskové domky.
Také vyčištění a odrezení náprav dalo zabrat.
Rám v základním nátěru po vybroušení se velice líbil dětem.
Velice líbivý pohled na opravené ložiskové domky.
Opravené části před montáží.
Názorná ukázka jednoduché, ale geniální brzdy, pro níž byl rám z výroby uzpůsoben. Hranol se vkládal do závěsu přinýtovaném k rámu a brzdař stojící na rámu vozíku na konci vlaku lehkým stlačením nohou brzdil. Bržděné kolo pak hranol samosvorně přitáčelo i na první nápravu, jež tak byla účinně bržděna rovněž. Pohled po směru jízdy.
Elegance staré techniky.
Havřický plošiňák v celé své kráse, jak jej budou moci spatřit návštěvníci našeho muzea.