Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-elektricke/tld-65-c.30  •  Vydáno: 26.4.2017 10:54  •  Autor: Filip Kaněk

TLD 6,5 č.30

Lokomotivy TLD 6,5 byly v úpravě pro povrchový provoz vyrobeny firmou FEZ Frýdlant na zakázku chemičky v Ústí nad Labem v roce 1961. Jednalo se o úpravu běžně vyráběné důlní lokomotivy doplněním střechy se smykadlovým sběračem. Každá náprava stroje je poháněna vlastním stejnosměrným motorem o výkonu 12,5 kW. Stanoviště obsluhy je vybaveno ovládacím kolem brzdového a rozjezdového kontroléru, mechanickým pískovačem, nožním zvoncem , sedačkou a pákovou ruční brzdou. Brzdový a rozjezdový odporník je umístěn na rámu a je chlazen přirozenou ventilací. Lokomotivy sloužily na členité síti závodové úzkokolejky rozchodu 565mm až do konce 90. let. 

Lokomotivu provozního čísla 30 získalo MPŽ přímo od Spolchemie v Ústí nad Labem společně se strojem Siemens č.13 v roce 1995. Kvůli atypickému rozchodu stály lokomotivy v mladějovské šamotce na podvalnících, později byly přetahovány po vlastních kolech na vybraných kvalitních úsecích a to do doby než byla zahájena stavba trati k nádraží ČD. Trať měla být od počátku elektrifikována a proto bylo rozhodnuto oba stroje renovovat a přerozchodovat na 600mm. Oprava této lokomotivy probíhala svépomocí přímo v Mladějově, s tím, že oprava a přerozchodování náprav a oprava trakčních motorů byla zajištěna dodavatelsky u renomovaných firem. V průběhu opravy však došlo k zastavení stavby tratě k nádraží a oprava lokomotivy byla následně přerušena. Oprava je dokončena, vyjma renovace kontroléru, kabeláže a finálního nátěru rámu.. Lokomotiva bude nyní převezena spolu s ostatními do Zbýšova, kde bude tentokrát již pod střechou čekat na dokončení opravy a zprovoznění. Poté by měla tahat turistické vlaky do středu Zbýšova.

 

Tecnické údaje

Výkon

2x12,5kW

Max. rychlost

20km/h

Napětí 220 V ss
Rozvor 1050 mm
Průměr kol 730 mm
Hmotnost 6,5 t

Překládna na transportní podvozky

 Lokomotiva č.30 ceká na opravu 

TLD 6.5 č.30 po cástečné opravě