Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/dh30-d.0-1  •  Vydáno: 26.4.2017 12:14  •  Autor: Filip Kaněk

DH30 D.0

  

 

Důlní lokomotivy DH30D vyráběly Turčianske strojírně Martin v závodě Hliník nad Hronom od počátku 70.let do poloviny let osmdesátých. Tento typ byl vyvinut jako náhrada úspěšných lokomotiv BND30. Pohonnou jednotku tvoří průmyslový naftový dvouválec Škoda 2S110 o výkonu asi 30 koní. Přenos výkonu je hydrostatický a nápravové převodovky jsou propojeny  kardanem. Lokomotiva je dvoustanovišťová, kdy každé stanoviště je vybaveno sklopnou sedačkou, ovládáním plynu motoru, pákou ruční brzdy a na řídícím pultu voličem směru jízdy a ovládáním hydraulické odlehčovací brzdy. Převodovka je jednorychlostní a regulace výkonu a rychlosti je volena změnou otáček spalovacího motoru. Obsluha stroje je tak velmi jednoduchá. Lokomotivy byly vybaveny elektrickým osvětlením a hasícím systémem. Mimo dolů se lokomotivy objevovaly i v povrchovém provozu, kde však byl jejich slabým místem špatný výhled. Proto se také dvě z takto provozovaných lokomotiv vrátily počátkem devadesátých let k výrobci, kde byly přestavěny na jednostanovišťové s vyvýšeným uzavřeným stanovištěm. Po ukončení výroby strojů DH30D je nahradily obdobné DH35D s tříválcovým motorem 3S110.

 

Lokomotivu DH30 D.0 vyrobenou v roce 1989, získalo MPŽ z papíren Bělá pod Bezdězem, kde jezdila na drážce tamní kotelny.  Lokomotiva byla do Zbýšova dovezena v lednu 2015 a ještě téhož roku se podrobyla důkladné opravě. Generální opravu vyžadovala zejména dvojkolí a nápravové převodovky. Patrné bylo značné a nerovnoměrné sjetí kol. Náplň převodovek s velkým podílem vody předznamenávala i jejich velmi špatný stav.  Protože kola měly až 2cm hluboké projetiny (skoro by se dalo říct, že okolek byl z obou stran kola) muselo dojít k jejich navaření a osoustružení. V nápravových převodovkách bylo nutné vyměnit všechna valivá ložiska. S těmito ložisky nám velmi pomohla firma Ložiska Brno.  Po opětovné montáži náprav musela být opravena brzda, hydraulický systém, motor, elektroinstalace, dále byl nově vyroben chybějící boční kryt motorové části a v neposlední řadě obnoven nátěr.  Od srpna 2015 je lokomotiva opět plně provozuschopná a jezdí s osobními důlními vlaky na zbýšovské dráze. 

 

 

Technické údaje
Výrobce / rok výroby TSM závod Hliník nad Hronom 1981
Typ DH 30 D.0
Uspořádání B dh
Motor Škoda Diesel 2S110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený
Typový výkon 20,6 kW/28 k
Počet válců 2
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 1 400 min-1
Přenos výkonu hydrostatický
Spouštění motoru tlakovzdušné, ruční, elektrické
Tažná síla 11,75 kN
Max. rychlost 12 km/h
Brzda hydraulická, ruční páková
Hmotnost lokomotivy 5,5 t
Rozchod 600 mm
Průměr hnacích kol 450 mm
Celkový rozvor 900 mm
Délka přes spřáhla 4 080 mm
Šířka 900 mm
Výška nad temenem kolejnice 1 500 mm
Minimální poloměr oblouku 10 m

 
Stav lokomotivy po dovezení v lednu 2015
Pohled do nitra nápravové převodovky po opravě.
Lokomotiva s již zamontovanými nápravami.
A můžeme po půl roce snažení na zkušebku!
Za závěr obrázek po opravě lokomotivy DH30 D.0 ještě srovnání s výkonnější sestrou DH70 D. 
 
Zde si můžete stáhnout dobový katalog lokomotivy DH30 D.0
   
Strana 1  po kliknutí se otevře ve větší velikosti Strana 2 po kliknutí se otevře ve větší velikosti Strana 3 po kliknutí se otevře ve větší velikosti