Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/dh30-d.0-1 • Vydáno: 26.4.2017 12:14 • Autor: Filip Kaněk
Důlní lokomotivy DH30D vyráběly Turčianske strojírně Martin v závodě Hliník nad Hronom od počátku 70.let do poloviny let osmdesátých. Tento typ byl vyvinut jako náhrada úspěšných lokomotiv BND30. Pohonnou jednotku tvoří průmyslový naftový dvouválec Škoda 2S110 o výkonu asi 30 koní. Přenos výkonu je hydrostatický a nápravové převodovky jsou propojeny kardanem. Lokomotiva je dvoustanovišťová, kdy každé stanoviště je vybaveno sklopnou sedačkou, ovládáním plynu motoru, pákou ruční brzdy a na řídícím pultu voličem směru jízdy a ovládáním hydraulické odlehčovací brzdy. Převodovka je jednorychlostní a regulace výkonu a rychlosti je volena změnou otáček spalovacího motoru. Obsluha stroje je tak velmi jednoduchá. Lokomotivy byly vybaveny elektrickým osvětlením a hasícím systémem. Mimo dolů se lokomotivy objevovaly i v povrchovém provozu, kde však byl jejich slabým místem špatný výhled. Proto se také dvě z takto provozovaných lokomotiv vrátily počátkem devadesátých let k výrobci, kde byly přestavěny na jednostanovišťové s vyvýšeným uzavřeným stanovištěm. Po ukončení výroby strojů DH30D je nahradily obdobné DH35D s tříválcovým motorem 3S110.
Lokomotivu DH30 D.0 vyrobenou v roce 1989, získalo MPŽ z papíren Bělá pod Bezdězem, kde jezdila na drážce tamní kotelny. Lokomotiva byla do Zbýšova dovezena v lednu 2015 a ještě téhož roku se podrobyla důkladné opravě. Generální opravu vyžadovala zejména dvojkolí a nápravové převodovky. Patrné bylo značné a nerovnoměrné sjetí kol. Náplň převodovek s velkým podílem vody předznamenávala i jejich velmi špatný stav. Protože kola měly až 2cm hluboké projetiny (skoro by se dalo říct, že okolek byl z obou stran kola) muselo dojít k jejich navaření a osoustružení. V nápravových převodovkách bylo nutné vyměnit všechna valivá ložiska. S těmito ložisky nám velmi pomohla firma Ložiska Brno. Po opětovné montáži náprav musela být opravena brzda, hydraulický systém, motor, elektroinstalace, dále byl nově vyroben chybějící boční kryt motorové části a v neposlední řadě obnoven nátěr. Od srpna 2015 je lokomotiva opět plně provozuschopná a jezdí s osobními důlními vlaky na zbýšovské dráze.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce / rok výroby | TSM závod Hliník nad Hronom 1981 |
Typ | DH 30 D.0 |
Uspořádání | B dh |
Motor | Škoda Diesel 2S110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 20,6 kW/28 k |
Počet válců | 2 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 400 min-1 |
Přenos výkonu | hydrostatický |
Spouštění motoru | tlakovzdušné, ruční, elektrické |
Tažná síla | 11,75 kN |
Max. rychlost | 12 km/h |
Brzda | hydraulická, ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 5,5 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 900 mm |
Délka přes spřáhla | 4 080 mm |
Šířka | 900 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 1 500 mm |
Minimální poloměr oblouku | 10 m |
![]() |
![]() |
![]() |
Strana 1 po kliknutí se otevře ve větší velikosti | Strana 2 po kliknutí se otevře ve větší velikosti | Strana 3 po kliknutí se otevře ve větší velikosti |