Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/bnd30 • Vydáno: 26.4.2017 12:46 • Autor: Filip Kaněk
Výrobu důlních lokomotiv BND 30 zahájilo Stavoloko Radotín již v roce 1954 a produkce tohoto, nejen v Československu úspěšného, typu pokračovala u různých výrobců více jak dvacet let. Pohonnou jednotku jednotku tvoří obvyklý naftový tříválec Škoda 3S110CO, jehož výkon je kvůli snížení emisí v dolech omezen na třicet koní, a tří rychlostní lamelová převodovka s reverzací. Přenos síly z převodovky je řetězy na zadní nápravu, která s přední propojena rovněž řetězem. Brzda je vřetenová ruční. Součástí výbavy, mimo elektrické plynotěsné osvětlení, je i signální zvon a hasící přístroj s vývody do motorového prostoru. Pro provozy v nevýbušném prostředí byly lokomotivy také dodávány s představkem, podobajícímu se druhému stanovišti, ale nacházely se zde pouze startovací akumulátory. Startování je elektrické, nebo pomocí externího vzduchového startovacího agregátu. V dolech se také lokomotivy běžně vzájemně „roztahovaly“. V současnosti je pro jejich výdrž a spolehlivost velké množství těchto strojů v pravidelném provozu.
Tuto lokomotivu BND 30 získalo MPŽ z jednoho z ostravských dolů. Stroj je, až na některé drobné závady způsobené opotřebením, provozní. V součastnosti je lokomotiva spolu s důlními osobními vozy DM12 vozí vlaky pro návštěvníky.
Fotografie lokomotivy BND30 z mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně v r. 1955
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | TSM závod Hliník 1971 |
Typ | BND 30 |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel 3 S 110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 22 kW/30 k |
Počet válců | 3 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 000 min-1 |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční |
Tažná síla | 13.7 kN |
Max. rychlost | 1. rychlostní stupeň - 4,4 km/h 2. rychlostní stupeň - 8,4 km/h 3. rychlostní stupeň - 14 km/h |
Brzda | ruční vřetenová |
Hmotnost lokomotivy | 6,5 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 1 000 mm |
Šířka | 900mm |
Délka přes spřáhla | 3 775 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 1 480 mm |
Minimální poloměr oblouku | 10 m |