Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/bnd30 • Vydáno: 26.4.2017 12:46 • Autor: Filip Kaněk

Výrobu důlních lokomotiv BND 30 zahájilo Stavoloko Radotín již v roce 1954 a produkce tohoto, nejen v Československu úspěšného, typu pokračovala u různých výrobců více jak dvacet let. Pohonnou jednotku jednotku tvoří obvyklý naftový tříválec Škoda 3S110CO, jehož výkon je kvůli snížení emisí v dolech omezen na třicet koní, a tří rychlostní lamelová převodovka s reverzací. Přenos síly z převodovky je řetězy na zadní nápravu, která s přední propojena rovněž řetězem. Brzda je vřetenová ruční. Součástí výbavy, mimo elektrické plynotěsné osvětlení, je i signální zvon a hasící přístroj s vývody do motorového prostoru. Pro provozy v nevýbušném prostředí byly lokomotivy také dodávány s představkem, podobajícímu se druhému stanovišti, ale nacházely se zde pouze startovací akumulátory. Startování je elektrické, nebo pomocí externího vzduchového startovacího agregátu. V dolech se také lokomotivy běžně vzájemně „roztahovaly“. V současnosti je pro jejich výdrž a spolehlivost velké množství těchto strojů v pravidelném provozu.

Tuto lokomotivu BND 30 získalo MPŽ z jednoho z ostravských dolů. Stroj je, až na některé drobné závady způsobené opotřebením, provozní. V součastnosti je lokomotiva spolu s důlními osobními vozy DM12 vozí vlaky pro návštěvníky.

Fotografie lokomotivy BND30 z mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně v r. 1955
| Technické údaje | |
|---|---|
| Výrobce | TSM závod Hliník 1971 |
| Typ | BND 30 |
| Uspořádání | B dm |
| Motor | Škoda Diesel 3 S 110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený |
| Typový výkon | 22 kW/30 k |
| Počet válců | 3 |
| Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
| Maximální otáčky | 1 000 min-1 |
| Přenos výkonu | mechanický |
| Spouštění motoru | ruční |
| Tažná síla | 13.7 kN |
| Max. rychlost | 1. rychlostní stupeň - 4,4 km/h 2. rychlostní stupeň - 8,4 km/h 3. rychlostní stupeň - 14 km/h |
| Brzda | ruční vřetenová |
| Hmotnost lokomotivy | 6,5 t |
| Rozchod | 600 mm |
| Průměr hnacích kol | 450 mm |
| Celkový rozvor | 1 000 mm |
| Šířka | 900mm |
| Délka přes spřáhla | 3 775 mm |
| Výška nad temenem kolejnice | 1 480 mm |
| Minimální poloměr oblouku | 10 m |