Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/bne25 • Vydáno: 26.4.2017 14:04 • Autor: Filip Kaněk
Nynější lokomotiva MPŽ jezdila spolu se svojí stejnou sestrou v čistírně odpadních vod v Praze-Bubenči na tamní kalové drážce o rozchodu 700mm. Po zrušení úzkokolejky byly obě lokomotivy v roce 1970 prodány na jílovou drážku o stejném rozchodu do Zlivi, kde už také jedna lokomotiva tohoto typu jezdila. Původem pražské lokomotivy zde sloužily na posunu a také jako postrkové v lomu, kde měly svoje vlastní depo. Všechny tři stroje se ve Zlivi dožily ukončení provozu drážky v roce 2004. V pravidelném a opravdu náročném provozu lokomotivy sloužily více jak padesát let!
Naši „Malou Gébusku“ zakoupil člen MPŽ Jan Procházka v červenci 2005 a dal ji na dobu neurčitou zdarma do pronájmu a užívání muzeu. Lokomotiva se v zímě 2014/2015 podrobila generální opravě při které byl změněn rozchod ze 700mm na 600mm a nahrazen nepůvodní motor 2S110 motorem Slavia DR27 o výkonu 27 Ks. Dále byla lokomotiva vybavena novou budkou, která je vyrobena do původní podoby a samozřejmostí je nový nátěr. Lokomotiva je nyní provozuschopná a je umístěna ve výstavní hale ve Zbýšově odkud vyjíždí na příležitostné jízdy po naší trati.
Lokomotivu vyrobil Stavostroj Radotín v roce 1950 s výrobním číslem 609.
Lokomotiva BNE 25 v lomu na Blanech u Zlivy. Zde je vidět její stav při získání do našich sbírek. |
Typ |
BNE 25 |
Rok výroby |
~1950 |
Rozchod |
600-760mm |
Výkon |
27 Ks |
Průměr kol |
450mm |
Rozvor |
840mm |
Délka |
3440mm |
Šířka |
1400mm |
Výška |
2300mm |
Konstrukční rychlost |
16km/h |
Váha |
4,2t |
![]() |
Rám lokomotivy s na kterém je položen spalovací motor a generátor. |
|
Zde již lokomotiva má nasatené části kapot. |