Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/bne25  •  Vydáno: 26.4.2017 14:04  •  Autor: Filip Kaněk

BNE25

 

 Nynější lokomotiva MPŽ jezdila spolu se svojí stejnou sestrou v čistírně odpadních vod v Praze-Bubenči na tamní kalové drážce o rozchodu 700mm. Po zrušení úzkokolejky byly obě lokomotivy v roce 1970 prodány na jílovou drážku o stejném rozchodu do Zlivi, kde už také jedna lokomotiva tohoto typu jezdila. Původem pražské lokomotivy zde sloužily na posunu a také jako postrkové v lomu, kde měly svoje vlastní depo. Všechny tři stroje se ve Zlivi dožily ukončení provozu drážky v roce 2004. V pravidelném a opravdu náročném provozu  lokomotivy sloužily více jak padesát let!

Naši „Malou Gébusku“ zakoupil člen MPŽ Jan Procházka v červenci 2005 a dal ji na dobu neurčitou zdarma do pronájmu a užívání muzeu. Lokomotiva se v zímě 2014/2015 podrobila generální opravě při které byl změněn rozchod ze 700mm na 600mm a nahrazen nepůvodní motor 2S110 motorem Slavia DR27 o výkonu 27 Ks. Dále byla lokomotiva vybavena novou budkou, která je vyrobena do původní podoby a samozřejmostí je nový nátěr. Lokomotiva je nyní provozuschopná a je umístěna ve výstavní hale ve Zbýšově odkud vyjíždí na příležitostné jízdy po naší trati. 

Lokomotivu vyrobil Stavostroj Radotín v roce 1950 s výrobním číslem 609.


Lokomotiva BNE 25 v lomu na Blanech u Zlivy. Zde je vidět její stav při získání do našich sbírek.


  Nynější lokomotiva MPŽ jezdila spolu se svojí stejnou sestrou v čistírně odpadních vod v Praze-Bubenčin na tamní kalové drážce o rozchodu 700mm. Po zrušení úzkokolejky byly obě lokomotivy v roce 1970 prodány na jílovou drážku o stejném rozchodu do Zlivi, kde už také jedna lokomotiva tohoto typu jezdila. Původem pražské lokomotivy zde sloužily na posunu a také jako postrkové v lomu, kde měly svoje vlastní depo. Všechny tři stroje se ve Zlivi dožily ukončení provozu drážky v roce 2004. V pravidelném a opravdu náročném provozu  lokomotivy sloužily více jak padesát let!

Naši „Malou Gébusku“ zakoupil člen MPŽ Jan Procházka v červenci 2005 a dal ji na dobu neurčitou zdarma do pronájmu a užívání muzeu.Lokomotiva se v zímě 2014/2015 podrobila generální opravě při které byl změněn rozchod ze 700mm na 600mm a nahrazen nepůvodní motor 2S110 motorem Slavia DR27 o výkonu 27 Ks. Dále byla lokomotiva vybavena novou budkou, která je vyrobena do původní podoby a samozdřejmostí je nový nátěr. Lokomotiva je nyní provozuschopná a je umístěna ve výstavbí hale ve Zbýšově odkud vyjížní na příležitostné jízdy po naší trati. 

 
Technické údaje

Typ 

BNE 25

Rok výroby

~1950

Rozchod

600-760mm

Výkon

27 Ks

Průměr kol

450mm

Rozvor

840mm

Délka

3440mm

Šířka

1400mm

Výška

2300mm

Konstrukční rychlost

16km/h  

Váha

4,2t

 
Rám lokomotivy s na kterém je položen spalovací motor a generátor. 

Zde již lokomotiva má nasatené části kapot.