Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/bn15r3  •  Vydáno: 28.4.2017 9:57  •  Autor: Filip Kaněk

BN15R ex cihelna Hodonín

 

 

Lokomotivy byly vyráběny společně s větším a výkonnějším typem BN 30R, se kterým mají shodnou konstrukci rámu, spřáhel i tvar kapotáže.
Lokomotiva je stavěna pro lehčí provozy průmyslových podniků. Odpružení je provedeno čtyřmi evolventními pružinami. Lokomotiva je vybavena jednoválcovým, vzduchem chlazeným motorem. K přenosu výkonu slouží dvoustupňová mechanická převodovka, ovládaná pouze spojkami z kabiny strojníka. V převodovce je zabudována i reverzace směru. Jedná se o velice rozšířený typ průmyslové úzkorozchodné lokomotivy, se kterou se lze setkat ve všech průmyslových provozech, kde nejsou velké nároky na přepravní výkony (cihelny, pily, ...). Několik strojů BN 15R bylo vyexportováno i do bývalé NDR.
Startování lokomotiv se provádí pomocí elektrického startéru nebo ručně.

 

 

 

Technické údaje
Výrobce ČKD Praha, závod Radotín (1960 - 62)
Zábřeh na Moravě (1961 - 62)
TSM (1963 - 70)
Typ BN 15R
Uspořádání B dm
Motor Slavia 1-ST-120, naftový, stojatý, vzduchem chlazený
Tatra 1-S-112, naftový, stojatý, vzduchem chlazený
Typový výkon 11 kW/15 k
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční nebo elektrické
Tažná síla 5,1 kN
Max. rychlost 1. rychlostní stupeň - 6 km/h
2. rychlostní stupeň - 12 km/h
Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 3,1 t
Rozchod 500 - 600 mm
Průměr hnacích kol 450 mm
Celkový rozvor 780 mm
Délka přes spřáhla 2 200 mm
Šířka 1 000 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 000 mm
1 365 mm - bez budky strojníka
Minimální poloměr oblouku 7 m

 

BN15R ex cihelna Hodonín

 

 

text

text

text

text

text

 

 

Technické údaje

Výrobce

TSM, závod Lučenec

Typ

BN 15R

Výrobní číslo / Rok výroby

... / 1970

Motor

Tatra 1-S-112, naftový, stojatý, vzduchem chlazený

Počet válců

1

Průměr válce / zdvih pístu

112 / ... mm

Maximální otáčky

 

Rozchod

600 mm

Délka přes spřáhla

2 200 mm

Výška nad temenem kolejnice

1 365 mm