Měsíc před zahájením muzejní sezóny vrcholily přípravy především dokončováním interiéru strážního domku a jeho půdy, štěrkováním a vyrovnáním tratě a také rozsáhlým úklidem a posledními úpravami celého areálu.
Hrátky na pilu vrcholí nejen podobností prostředí, ale hlavně použitím typického dobového způsobu přepravy.
Úklid je hotov, na řadu přijde dosypaní a srovnání prostoru kolem koleje.
Materiál k dosypání jsme použili ze stavby prohlídkové jámy, vyklizený prostor pro změnu poslouží k prodloužení koleje pro umožnění prohlídek dlouhých vozů.
Doprava jak jinak opět stylová. Podobnost se starou vápenkou, či cihelnou je čistě náhodná...
Sypeme...
Nakládáme... a tak pořád dokola do vyčerpání sil a materiálu.
Těžce řešitelným problémem budoucího uspořádání kolejí za halou se jevil jakýsi betonový základ. Letitý bygr však ukázal nepředstavitelnou skrytou sílu. Na betonové kostce je patrné, kolik podobně jako u ledovce, vykukovalo na povrch.
Provizorní prodloužení koleje provizorní montážní jámy je hotovo.
Při přípravě vozidel na sezónu je místo v zadní části areálu intenzivně využito. V pozadí je vidět zarážedlo, které ukončilo existenci dráhy do samého středu Zbýšova v sedmdesátých letech.
Z venčí se na domku od minula mnoho nezměnilo, snad jen svítidla a nový komín. Na starém přístavku byla opravena střecha s použitím původní krytiny. To zde, ale samozřejmě ještě není vidět.
Je libo svačinku v podobě čerstvé vazelíny?
Opravě podvozků se podrobuje poličský plošiňák nedávno přivezený z Mladějova. K převodům úzkorozchodných vozidel mezi sběrateli nezřídka i napříč Evropou všemi směry dochází stále častěji.
Velkým překvapením byl příjezd opraveného pojezdu lokomotivy BNE25. Na rozchodu 600 je to v novodobé historii premiéra. Rám je zpětně uzpůsoben pro zástavbu původního motoru Slavia DR27.
Při rekonstrukci pojezdu se objevila nečekaná vyčerpávající řada (po všech stránkách) zásadních technických komplikací, které musely řešit externí firmy. Výsledek dopadl nakonec velmi dobře.
Mnoho komentáře nepotřebují následující fotky pořízené konečně za asistence sluníčka. Vidět je početné mašinky probouzející se ze zimního spánku.
Detail nového retro svítidla.
Novinkou a velkým ulehčením bylo zprovoznění nového sypáku pro štěrkování tratě.
Za to půdní prostor se změnil zcela a až neuvěřitelně.
Svoje místo si při rozsáhlých úpravách prostranství udržel, či našel, i "průmyslový" vodní jeřáb. Významu po úpravě nabyl jako zdroj pitné vody nejen pro mašinky.
Závěrem jarní setkání s gumokolovými veterány.
Touto vydařenou fotografií dubnová fotokronika končí. Připravil Robert Dujka © MPŽ 05/2011.
Hlavní tvůrce úprav je evidentně spokojen. Budoucí nocležníci si to tady jistě taky budou pochvalovat.
Podobně jako na strážní domek bylo vyrobeno několik nových stylových svítidel i pro budoucí osvětlení areálu muzea.
Ze zimního skladiště řeziva ve výstavní prostor se proměnil přístřešek nad odstavnou kolejí podél haly.