mpz

Září 2011

photo1.jpg Září bylo jedním z nejintenzivnějších pracovních měsíců ve zbýšovské historii MPŽ vůbec. Důvodem byly rozsáhlé přípravy i průběh oslav 20 let muzea. Na přípravy vozidel i infrastruktury se podíváme jako obykle obrazem.
photo10.jpg Provoz může začít.
photo11.jpg Vysekání okolí tratě postupuje usilovně metr po metru.
photo12.jpg Rušno je stále i v Babicích.
photo13.jpg Svoz křovisek.
photo14.jpg I před branou muzea se prostor zásadně mění k lepšímu.
photo15.jpg Brigáda ostrých hochů s mačetou.
photo16.jpg
photo17.jpg Nejvíc rušno je, ale pořád přímo v areálu. Na první (nejbližší) koleji jsou postupně shromažďovány vozy, jež mají o výročí vyjet. Mnohé z nich vůbec poprvé na trať. Důkladná prohlídka vozů a revize ložisek musí proběhnout v krátké době.
photo18.jpg Náhodné setkání nejmenší a největší kiplóry muzea.
photo19.jpg Takto se na poslední chvíli začaly shromažďovat po vleklé opravě jednotlivé části prastarého výklopného vozu z ústecké chemičky. Na rámu je vidět, že jako jediný vyčkával v křoví.
photo2.jpg Na podbíjení a vyrovnání babické výhybny vyráží na fotce jeden z pracovních vlaků. Toto, asi nejfotogeničtější místo trati, rovněž projde do oslav zásadní proměnou.
photo20.jpg Před montáží přerozchodovaných a opravených náprav, je rám po očištění narychlo, alepoň z později nepřístupné strany natřen.
photo21.jpg Repasovaná ložiska, typická pro ústeckou drážku.
photo22.jpg Premiéra na rozchodu 600 proběhla za účasti světelných efektů jako obvykle až za tmy.
photo23.jpg Nepolevujeme v úsilí a rychle dokončujeme další vleklou renovaci. Tentokráte je na řadě nýtovaný sušárenský vozík ze sítě hospodářských a průmyslových drah v okolí dnešní rezervace SOOS u Chebu. Zajímavé je vyztužení kol proti vzniku deformací jízdní plochy při vykolejení loženého vozu.
photo24.jpg Další zajímavostí jsou ložiskové domky v rozsochovém provedení, jež zaručují vozu maximální průjezdnost nerovnostmi polní tratě. Označení výrobce je patrné. Na jednom z domků bylo označení "HF", což by mohlo ukazovat na určení ložisek pro vozy vojenských polních drah německé armády.
photo25.jpg Práce opět finišují za tmy. V původním výrobním stavu byla ložná plocha řešena výdřevou. Návrat k původnímu provedení je však zejména v případu polohovatelných "sít" - polic, v podstatě nemožný. Evidenční štítek na vozíku udává rok 1937.
photo26.jpg Další vzácným vozíkem čekajícím na případnou celkovou opravu je poslední dochovaná ústecká cisterna. Pro velký rozsah prací jsme opravu stále odkládali. Vozy byly určeny pro přepravu agresivní solanky, jejíž účinky se nedaří dodnes zastavit. Pro ústecký provoz byly typycké nejen ložiska, ale i spřáhla, na fotce pěkně viditelná. Nevýhodou jinak poměrně dokonalých spřáhel je vyvracení čelníku rámu v tahu.
photo27.jpg Motivace vytvoření muzejní ústecké soupravy a stav cisterny nás nakonec rozhoupaly ve prospěch dlouho odkládané opravy.
photo28.jpg Konzumace nánosů rzi a starých nátěrů v kombinaci se zvukem a vibracemi flexky je neskutečný, dnes populární "extrémní zážitek".
photo29.jpg Předchozím procesem úpravy v naší režii si musely projít téměř všechny exponáty, všechny lokomotivy na snímku zachycené, nevyjímaje.
photo3.jpg Na náspu v Babicích.
photo30.jpg Nejen parní lokomotivy potřebují k provozu vodu. Bežně neprovozované stroje jsou postupně vybavovány a doplňovány vodou v chladícím okruhu pod naším "vasrkránem".
photo31.jpg Po dlouhé době nastartované "účko" vytáhlo při posunu před bránu posledně opravené vozíky.
photo32.jpg Na zkušební jízdu vyrazilo nejen účko, ale i všechny sušárenské vozíky.
photo33.jpg Účelem zkušebky je tentokrát nejen prověření nápravových ložisek, ale i chování náprav s rozchodem 570mm ve spojení s úzkými koly sušárenských vozíků. Vše dopadlo výborně. Na tvaru sjetí jízdní plohy kol je patrný dlouhodobý účinek rozchodu 600mm a více v domovském provozu. Svislé opěry mezi koly sloužily k pohonu vlečnou řetězovou dráhou v sušárně šamotových cihel.
photo34.jpg Večerní sluníčko trvá v Babicích velmi krátce.
photo35.jpg
photo36.jpg Z podobných důvodů vyrazily na zkušebku a tím i poprvé na trať staré nýtované kiplórky.
photo37.jpg
photo38.jpg Babická výhybna v hlubokém údolí má svoji zvláštní přitažlivou atmosféru.
photo39.jpg Po odzkoušení jízdních vlastností jsou oba vlaky spojeny a s bržděným vozem na konci vyráží zpět.
photo4.jpg V těchto místech stával rovněž strážní domek - hlídače babických přejezdů.
photo40.jpg Pod střelnicí vydrží slunce o poznání déle. Místo je po vysekání jako proměněné.
photo41.jpg A z trati, stejně jako minule, rovnou do Oslavanského zámku. Nádvořím přávě projíždí velmi netypické spřežení. Vyslyšeli jsme mašinčiny nářky a společnými silami ji pomohli zpět na koleje.
photo42.jpg I další vozidla se po dlouhé době vyhřívají na sluníčku.
photo43.jpg Hurá! Náročná operace se podařila. Patnáctka (BND15) je doma.
photo44.jpg To by bylo, aby nebylo! Po mnoha letech se mašinka bez velkých problémů rozjela spolehlivě vlastní silou a výrazně obohatila v posledních letech rozrůstající se důlní odvětví opravených vozidel. Lokomotivy BND15 byly ve velkých sériích vyráběny na několika místech ČSSR v 50. a 60. letech minulého století.
photo45.jpg Práce pokračují i na drezíně.
photo46.jpg
photo47.jpg Na zkoušku vyrazila pro veřejnost v září poprvé důlní souprava. Zájem byl naprosto neočekávaně tak velký, že na svezení stály fronty zájemců o nevšední zážitek, jež byl dle ohlasu úspěšně splněn.
photo48.jpg Premiérové jízdy důlního vlaku na zbýšovské dráze.
photo49.jpg Tradice hornického regionu v atraktivním pojetí.
photo5.jpg Objíždění vlaků na konci trasy se stalo po letech konečně realitou.
photo50.jpg Po ukončení sezóny jsme se pustili do proměny přístavby strážního domku, zejména ve prospěch sociálního zázemí pro návštěvníky.
photo51.jpg Rozebíráním střechy to začalo.
photo52.jpg Jak je z fotky patrné, přístavba procházela proměnami nejrůznějších přílepků až do poslední podoby.
photo53.jpg
photo54.jpg Sundání nosného trámu jeřábem práce velmi urychlilo.
photo55.jpg Bourací práce téměř živě.
photo56.jpg
photo57.jpg Je neuvěřitelné, co okenní rám vydržel.
photo58.jpg Členové spolku mají zjevně více společných zájmů...:-)
photo59.jpg První etapa proměny se rychle blíží do finále.
photo6.jpg Práce na vyrovnání kolejí.
photo60.jpg Patrné jsou různé časové etapy proměny přístavby, včetně původního zadního vstupu, o jehož existenci jsme doposud nevěděli. Původem typizovaný strážní domek rakouského vzoru se vším všudy, známý i z nespočtu lokálek českých a moravských zemí.
photo61.jpg Zbytky krytiny střechy našly svoje místo v nástupišti pod Ferdinandem.
photo62.jpg Ze září je to vše. Reportáži z velkolepých oslav 20 let MPŽ se budeme věnovat samostatně. Fotokroniku připravil Robert Dujka © MPŽ 10/2011.
photo7.jpg
Počet souborů: 62 na 2 stránce(kách)
12 Další