V říjnu se o slovo přihlásila zima a noční teploty se rychle začaly pohybovat kolem bodu mrazu. Tato skutečnost sebou přináší nutnost rychle zazimovat lokomotivy. U motorových lokomotiv je třeba zkontrolovat chladící okruh na odolnost vůči mrazu, ošetřit a nabíjet startovací akumulátory, u parní lokomotivy to u nás znamená zbavit lokomotivu vody nejen z kotle a vodojemu, ale pečlivě i ze všech armatur. Kotel vymýt a připravit na zimu. Nakonzervovat nenatřené kovy.
Radostný pohled na natřenou nýtovanou cisternu z počátku 20. století.
Určitou novinkou je retro cisterna umístěná na prastarém podvozku.
Velkou proměnou prochází koncem roku strážní domek. Na zdi jsou patrné obrysy původních i pozdějších přístaveb.
O několik dnů později se začíná rýsovat další verze přístavby. Tentokrát zde vznikne tolik potřebné sociální zázemí pro návštěvníky i personál.
I za halou je kolejový materiál seskládán a prostor vyklizen. Vzniknou tady další odstavné koleje a malá provizorní deponie.
Smíšený vlak veze brzy ráno do Babic plošinové vozy k nakládce.
O několik hodin později je vlak zachycen cestou zpět. Kvůli bezpečnosti lokomotiva težké vozy do stoupání sune.
Několik dnů jsme věnovali rozsáhlé údřžbě provozních motorových lokomotiv, kdy byly rovněž kompletně vyměněny a doplněny maziva a filtry. Jelikož má tato lokomotiva nepůvodní motor, je přístup k nalévacímu olejovému hrdlu poněkud krkolomný.
Betonové pražce budou využity jako základ nové dočasné deponie. Z tohoto pohledu vyniká v porovnání normálně rozchodných pražců hračkovitost našich vláčků.
V rámci "posledního zátopu" se do posunu zapojuje i béeska.
Při posunu vznikají náhodné líbivé soupravy.
Neobvyklý pohled přes plot.
Na sluníčko vykoukla neobvyklá DH120, čekající na rekonstruované nápravy.
Pohledem k težní věži šachty Jindřich II zjistíme, že prastaré budovy nahradily solární panely.
Důlními díly je okolí doslova prošpikováno. Dnes se, ale "těží" jinak.
Na uvolnění pár náladovek z Babic.
Pohled na malý dvouválec Slavia 2S90A.
Rozlučkové jízdy s letošní párou. Vládne dobrá nálada a to je dobře.
Fotka na památku.
Navečer trocha nostalgie se stylovou soupravou.
Souprava dvoukubíků vyráží pro fotografy na trať podruhé. Přístí rok by měla vzniknout pro tyto účely stálá asi deseti vozová souprava složená z vybraných vozů v dobrém technickém stavu a po revizi.
Výrobní štítek pro lokomotivy neobvyklého motoru. Velmi rozšířen byl naopak v malých traktorech.
Brzdař dává nevybíravě na zřetel, co si o fotografech myslí :-)
V této poezii tkví nenahraditelnost kouzla parní lokomotivy.
Rozloučení s párou končí a je pravděpodobné, že v podobném duchu se stane tradicí. Fotokroniku připravil Robert Dujka © MPŽ 12/2011.
Jelikož teploty vzduchu poklesly, oleje začaly ztrácet tekutost. Každou lokomotivu jsme nakonec museli nastartovat, prohřát a pak olej z motoru vypustit. Předovka, ale ohřát příliš nejde a tak je vypuštění náplně, navíc zahuštěné otěrem spojek, velmi zdlouhavé a vyžadující navíc propláchnutí převodového prostoru.
Použitá náplň pomaličku vytékající z převodovky se povahou i podobou značně liší od toto, co třeba známe z automobilů.
Setkání provozních patnáctek.
I výrazně obnažená BNE50 přijíždí vlastní silou. Důvodem demontáže kapotáže je plánovaná oprava trakční elektrické výzbroje do příští sezóny.
Promyšlená konstrukce důlní lokomotivy BND30 překvapila třeba tím, že kvůli vypuštění náplně převodovky je třeba demontovat průběžné táhlo brzdy. O tom, že v provozu se s výměnou náplně minimálně u tohoto stoje nikdo raději neobtěžoval, není posléze pochyb.