
Lokomotivy byly vyráběny společně s větším a výkonnějším typem BN 30R, se kterým mají shodnou konstrukci rámu, spřáhel i tvar kapotáže.
Lokomotiva je stavěna pro lehčí provozy průmyslových podniků. Odpružení je provedeno čtyřmi evolventními pružinami. Lokomotiva je vybavena jednoválcovým, vzduchem chlazeným motorem. K přenosu výkonu slouží dvoustupňová mechanická převodovka, ovládaná pouze spojkami z kabiny strojníka. V převodovce je zabudována i reverzace směru. Jedná se o velice rozšířený typ průmyslové úzkorozchodné lokomotivy, se kterou se lze setkat ve všech průmyslových provozech, kde nejsou velké nároky na přepravní výkony (cihelny, pily, ...). Několik strojů BN 15R bylo vyexportováno i do bývalé NDR.
Startování lokomotiv se provádí pomocí elektrického startéru nebo ručně.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | ČKD Praha, závod Radotín (1960 - 62) Zábřeh na Moravě (1961 - 62) TSM (1963 - 70) |
Typ | BN 15R |
Uspořádání | B dm |
Motor | Slavia 1-ST-120, naftový, stojatý, vzduchem chlazený Tatra 1-S-112, naftový, stojatý, vzduchem chlazený |
Typový výkon | 11 kW/15 k |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 5,1 kN |
Max. rychlost | 1. rychlostní stupeň - 6 km/h 2. rychlostní stupeň - 12 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 3,1 t |
Rozchod | 500 - 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 780 mm |
Délka přes spřáhla | 2 200 mm |
Šířka | 1 000 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 000 mm 1 365 mm - bez budky strojníka |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |
BN15R ex cihelna Tvarožná
Tato lokomotiva byla vyrobena v roce 1970. Nalezena byla koncem roku 1992 v brněnské cihelně v Králově poli, kde však nebyla původně provozována. Lokomotiva se sem dostala převozem údajně ze zrušené cihelny v Tvarožné. Počátkem roku 1993 ji MPŽ odkoupilo a převezlo do automobilových dílen Železničního stavitelství, kde provedlo svépomocí její renovaci ukončenou počátkem roku 1994. Renovaci předcházelo náročné shánění chybějících součástí, neboť lokomotiva byla nalezena bez náprav, hlavy motoru i vstřikovacího čerpadla. Muzeum průmyslových železnic ji opravilo jako svoji třetí lokomotivu a převezlo do areálu v Brně Černovicích. Zde proběhlo několik předváděcích jízd, ale již v roce 1995 se lokomotiva znovu stěhovala, tentokráte do Mladějova. Zde lokomotiva občas vyjela na předváděcí jízdy, ale především sloužila na pracovních vlacích, zejména v doprovodu kolejové sekačky. Několikrát se tak i podívala na Hřebeč, což je pro lokomotivu určenou na pojíždění několika set metrů kolejí úctyhodný a naprosto ojedinělý výkon.
Rok 2005 znamenal pro lokomotivu další převoz. Téměř přesně po deseti letech se z Mladějova vydala na cestu do depozitáře MPŽ ve Zbýšově.
V létě 2006 byla lokomotiva po několikaletém odstavení bez problémů znovu oživena a odvezena v rámci výročních oslav do Zastávky, kde s malým salónkem po několika metrech provizorních kolejí vozila zájemce. Odtud již „patnáctka“ cestovala do budovaného areálu MPŽ Důl Jindřich ve Zbýšově. V listopadu 2006, se jako vůbec první lokomotiva MPŽ, projela po novém kolejišti v budovaném areálu muzea. Popřejme tedy této lokomotivě, která po svém znovuzrození vystřídala již tři muzejní a jednu výstavní drážku, mnoho dalších ujetých kilometrů.
Technické údaje |
|
Výrobce |
TSM, závod Lučenec |
Typ |
BN 15R |
Výrobní číslo / Rok výroby |
... / 1970 |
Motor |
Tatra 1-S-112, naftový, stojatý, vzduchem chlazený |
Počet válců |
1 |
Průměr válce / zdvih pístu |
112 / ... mm |
Maximální otáčky |
|
Rozchod |
600 mm |
Délka přes spřáhla |
2 200 mm |
Výška nad temenem kolejnice |
1 365 mm |

