
Lokomotivy byly vyráběny společně s větším a výkonnějším typem BN 30R, se kterým mají shodnou konstrukci rámu, spřáhel i tvar kapotáže.
Lokomotiva je stavěna pro lehčí provozy průmyslových podniků. Odpružení je provedeno čtyřmi evolventními pružinami. Lokomotiva je vybavena jednoválcovým, vzduchem chlazeným motorem. K přenosu výkonu slouží dvoustupňová mechanická převodovka, ovládaná pouze spojkami z kabiny strojníka. V převodovce je zabudována i reverzace směru. Jedná se o velice rozšířený typ průmyslové úzkorozchodné lokomotivy, se kterou se lze setkat ve všech průmyslových provozech, kde nejsou velké nároky na přepravní výkony (cihelny, pily, ...). Několik strojů BN 15R bylo vyexportováno i do bývalé NDR.
Startování lokomotiv se provádí pomocí elektrického startéru nebo ručně.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | ČKD Praha, závod Radotín (1960 - 62) Zábřeh na Moravě (1961 - 62) TSM (1963 - 70) |
Typ | BN 15R |
Uspořádání | B dm |
Motor | Slavia 1-ST-120, naftový, stojatý, vzduchem chlazený Tatra 1-S-112, naftový, stojatý, vzduchem chlazený |
Typový výkon | 11 kW/15 k |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 5,1 kN |
Max. rychlost | 1. rychlostní stupeň - 6 km/h 2. rychlostní stupeň - 12 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 3,1 t |
Rozchod | 500 - 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 780 mm |
Délka přes spřáhla | 2 200 mm |
Šířka | 1 000 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 000 mm 1 365 mm - bez budky strojníka |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |
BN15R ex cihelna Olomouc - Nová Ulice
text
text
text
text
text
Technické údaje |
|
Výrobce |
TSM, závod Lučenec |
Typ |
BN 15R |
Výrobní číslo / Rok výroby |
... / 1970 |
Motor |
Slavia 2S90A, naftový, stojatý, vzduchem chlazený |
Počet válců |
1 |
Průměr válce / zdvih pístu |
90 / ... mm |
Maximální otáčky |
|
Rozchod |
600 mm |
Délka přes spřáhla |
2 200 mm |
Výška nad temenem kolejnice |
1 365 mm |