Lokomotiva BN 30 je pokračováním výroby známých německých předválečných lokomotiv pro polní dráhy řady MD 2 firmy Orenstein & Koppel, respektive její válečné verze KML5, která i po válce a znárodnění probíhala v n. p. Stavoloko Vysočany. Výroba byla z bombardovaného Německa do Vysočan převedena během války. Třicítka se od svého předchůdce příliš nelišila. Jedinou větší viditelnou změnou byla zvětšená délka rámu, jež umožnila montáž velkých závaží v rámu, pro zvýšení hmotnosti a tím i adheze. Lokomotivy BN30 byly nabízeny jen v provedení s kabinou strojníka. Pro rozchody 700-760mm se stroje dodávaly s rozšířeným rámem, který se stal základem také pro slovenské lokomotivy BN30U, vyráběné v letech 1959-1960.
Stroj určený pro úzkokolejky průmyslových podniků a stavební drážky byl poháněn stojatým, naftovým, vodou chlazeným, dvouválcem Škoda Diesel 2 S 110, který dosahoval maximálního výkonu 30 koní. Startování se provádělo buď ručně -klikou, nebo elektrickým startérem z baterií, umístěných na představku. Přenos výkonu je mechanický, tří rychlostní převodovkou. Každé ze tří rychlostí přísluší jedna kuželová spojka. Obě nápravy jsou poháněny válečkovými řetězy, nápravová ložiska jsou kluzná. Odpružení lokomotivy je provedeno čtyřmi evolventními pružinami. Brzda je ruční, páková a působí na všechna čtyři kola současně. Lokomotiva je vybavena pískovači.
BN30 MPŽ v.č.12667/1953
Lokomotiva BN30 č.2 MPŽ, byla vyrobena v roce 1953 v pražském Stavoloku, odkud byla dodána do Penicilínky Roztoky u Prahy. V roce 1975 se lokomotiva stěhovala společně se strojem BN 30R, nyní rovněž MPŽ, na úzkokolejku rašelinových dolů v Hoře Svatého Šebestiána. Po ukončení těžby v roce 1990 byla bezmála čtyřicetiletá lokomotiva nabídnuta znovu k odprodeji. O obě lokomotivy projevily zájem Moravské šamotové a lupkové závody pro posun v areálu dolu Hřebeč. Neboť těžba na Hřebči skončila, k jejich převozu z Hory sv. Šebestiána nikdy nedošlo. Lokomotivy byly dále nabídnuty MPŽ, které je v roce 1991 obě odkoupilo.
Lokomotiva BN30 byla i se svojí sestrou 12. prosince 1991 převezena do automobilových dílen brněnského železničního stavitelství, kde započala koncem roku 1992 svépomocí její vzorná renovace. V březnu 1993 byla opravená lokomotiva převezena na 150 metrů dlouhou zahradní železnici v Brně Černovicích, kde ji bylo možné spatřit při předváděcích jízdách. Dne 12. května 1995 byla třicítka, spolu s muzejní lokomotivou BN15R, převezena na úzkokolejku do Mladějova na Moravě. Po dohodě s MŠLZ zde již oba stroje zůstaly a záhy přibyly i ostatní vozidla MPŽ. Lokomotiva na mladějovské úzkokolejce sloužila spolehlivě až do roku 2003, kdy byla pro závadu nápravového ložiska odstavena. V roce 2004 obdržela nová kluzná ložiska, ale ke zprovoznění po opravě již nedošlo, neboť v roce následujícím, již byla lokomotiva převezena do depozitáře MPŽ ve Zbýšově. V roce 2007 byly její kapoty opískovány a celá lokomotiva opatřena novým slušivým nátěrem. Po opravě se stala opět chloubou a základem sbírky v nové muzejní expozici ve Zbýšově.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | Stavostroj Praha n. p. závod Stavoloko Vysočany 1947 -1956 |
Výrobní číslo / Rok výroby | 12667/ 1953 |
Typ | BN 30 (md2š) |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel 2S110, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 22 kW/30 k |
Počet válců | 2 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční |
Tažná síla | 10.2 kN |
Max. rychlost | 1. rychlostní stupeň - 6 km/h 2. rychlostní stupeň - 12 km/h 3. rychlostní stupeň - 18 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 5,6 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 845 mm |
Délka přes spřáhla | 2 930 mm |
Šířka | 1 100 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 050 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |