mpz
Kategorie: Lokomotivy motorové

BN30R

 
Lokomotiva je novější verzí lokomotiv BN 30 a BN 30U, s kterými má shodný rozvor, průměr náprav a naftový motor s převodovkou. Vyráběla se ve čtyřech modifikacích, s úzkým a širokým rámem a s kabinou strojníka nebo bez ní. Startování naftového motoru se provádělo pomocí startéru z baterií, umístněných před vodním chladičem. nebo v případě potřeby i ručně, klikou. U prvních lokomotiv byla přední kapota i stanoviště strojníka shodné jako u typu BN 30U,. Lokomotiva je stejně jako její předchůdkyně stavěna pro těžké provozy průmyslových podniků. Jedná se o velice rozšířený typ průmyslové úzkorozchodné lokomotivy, s kterou jsme se mohli setkat v mnoha podnicích nejen u nás, ale i v oblasti bývalé NDR, kam byly tyto lokomotivy vyváženy.

 


BN 30R Muzea průmyslových železnic

Muzejní „erko“ pochází z rašelinové dráhy v Hoře svatého Šebestiána, kam bylo dodáno roku 1961 z ČKD Radotín. MPŽ ji zakoupilo a odsud převezlo spolu s BN třicítkou a unikátním a jediným dochovaným vozem dráhy v roce 1991. Ještě v témže roce byla jako první lokomotiva svépomocí opravena a na jaře 1992 převezena na vznikající areál v brněnských Černovicích, kde důkladně prověřila slabé kolejničky a ostré oblouky vznikající drážky. Zde ji mohli fandové vidět i v soupravě s původním rašelinovým vozem. Začátkem roku 1996 se erko stěhovalo do Mladějova, kde dostala nápravy s valivými ložisky a tím i zcela nové jízdní vlastnosti. Také byl namontován původní výfuk do boku. V provozu zde vydržela až do srpna 2005, kdy byla převezena do Zbýšova.V budoucnu se tento oblíbený stroj podrobí opravě opotřebené převodovky a laku.

 

 

Technické údaje
Výrobce ČKD Praha, závod Radotín
Rok výroby 1961
Typ BN 30R
Uspořádání B dm
Motor Škoda Diesel 2S110, naftový, stojatý, vodou chlazený
Typový výkon 22 kW/30 k
Počet válců 2
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 1 500 min-1
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční nebo elektrické
Tažná síla 10.2 kN
Rychlost.stupeň - Max. rychlost 1.- 6 km/h 2. - 12 km/h 3. - 18 km/h
Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 5,4 t
Rozchod 600 mm
Průměr hnacích kol 450 mm
Celkový rozvor 845 mm
Délka přes spřáhla 2 970 mm
Šířka 1 100 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 050 mm
Minimální poloměr oblouku 7 m
 
BN30R ve společnosti BN30 a BN15R
BN30R ve zbýšovské hale. Vedle stojí parní lokomotiva BS80

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parními a motorovími historickými lokomotivami na zbýšovské úzkokolejce :Viz podrobnosti Jízdy na muzejní železnici

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.