BN 30R Muzea průmyslových železnic
|
---|
Muzejní „erko“ pochází z rašelinové dráhy v Hoře svatého Šebestiána, kam bylo dodáno roku 1961 z ČKD Radotín. MPŽ ji zakoupilo a odsud převezlo spolu s BN třicítkou a unikátním a jediným dochovaným vozem dráhy v roce 1991. Ještě v témže roce byla jako první lokomotiva svépomocí opravena a na jaře 1992 převezena na vznikající areál v brněnských Černovicích, kde důkladně prověřila slabé kolejničky a ostré oblouky vznikající drážky. Zde ji mohli fandové vidět i v soupravě s původním rašelinovým vozem. Začátkem roku 1996 se erko stěhovalo do Mladějova, kde dostala nápravy s valivými ložisky a tím i zcela nové jízdní vlastnosti. Také byl namontován původní výfuk do boku. V provozu zde vydržela až do srpna 2005, kdy byla převezena do Zbýšova.V budoucnu se tento oblíbený stroj podrobí opravě opotřebené převodovky a laku.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | ČKD Praha, závod Radotín |
Rok výroby | 1961 |
Typ | BN 30R |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel 2S110, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 22 kW/30 k |
Počet válců | 2 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 10.2 kN |
Rychlost.stupeň - Max. rychlost | 1.- 6 km/h 2. - 12 km/h 3. - 18 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 5,4 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 845 mm |
Délka přes spřáhla | 2 970 mm |
Šířka | 1 100 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 050 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |
BN30R ve společnosti BN30 a BN15R |
BN30R ve zbýšovské hale. Vedle stojí parní lokomotiva BS80 |