

BN 30R Muzea průmyslových železnic
|
|---|
Muzejní „erko“ pochází z rašelinové dráhy v Hoře svatého Šebestiána, kam bylo dodáno roku 1961 z ČKD Radotín. MPŽ ji zakoupilo a odsud převezlo spolu s BN třicítkou a unikátním a jediným dochovaným vozem dráhy v roce 1991. Ještě v témže roce byla jako první lokomotiva svépomocí opravena a na jaře 1992 převezena na vznikající areál v brněnských Černovicích, kde důkladně prověřila slabé kolejničky a ostré oblouky vznikající drážky. Zde ji mohli fandové vidět i v soupravě s původním rašelinovým vozem. Začátkem roku 1996 se erko stěhovalo do Mladějova, kde dostala nápravy s valivými ložisky a tím i zcela nové jízdní vlastnosti. Také byl namontován původní výfuk do boku. V provozu zde vydržela až do srpna 2005, kdy byla převezena do Zbýšova.V budoucnu se tento oblíbený stroj podrobí opravě opotřebené převodovky a laku.
| Technické údaje | |
|---|---|
| Výrobce | ČKD Praha, závod Radotín |
| Rok výroby | 1961 |
| Typ | BN 30R |
| Uspořádání | B dm |
| Motor | Škoda Diesel 2S110, naftový, stojatý, vodou chlazený |
| Typový výkon | 22 kW/30 k |
| Počet válců | 2 |
| Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
| Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
| Přenos výkonu | mechanický |
| Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
| Tažná síla | 10.2 kN |
| Rychlost.stupeň - Max. rychlost | 1.- 6 km/h 2. - 12 km/h 3. - 18 km/h |
| Brzda | ruční páková |
| Hmotnost lokomotivy | 5,4 t |
| Rozchod | 600 mm |
| Průměr hnacích kol | 450 mm |
| Celkový rozvor | 845 mm |
| Délka přes spřáhla | 2 970 mm |
| Šířka | 1 100 mm |
| Výška nad temenem kolejnice | 2 050 mm |
| Minimální poloměr oblouku | 7 m |
![]() |
| BN30R ve společnosti BN30 a BN15R |
![]() |
| BN30R ve zbýšovské hale. Vedle stojí parní lokomotiva BS80 |





