Lokomotiva je novější verzí lokomotiv BN 30 a BN 30U, s kterými má shodný rozvor, průměr náprav a naftový motor s převodovkou. Vyráběla se ve čtyřech modifikacích, s úzkým a širokým rámem a s kabinou strojníka nebo bez ní. Startování naftového motoru se provádělo pomocí startéru z baterií, umístněných před vodním chladičem. nebo v případě potřeby i ručně, klikou. U prvních lokomotiv byla přední kapota i stanoviště strojníka shodné jako u typu BN 30U,. Lokomotiva je stejně jako její předchůdkyně stavěna pro těžké provozy průmyslových podniků. Jedná se o velice rozšířený typ průmyslové úzkorozchodné lokomotivy, s kterou jsme se mohli setkat v mnoha podnicích nejen u nás, ale i v oblasti bývalé NDR, kam byly tyto lokomotivy vyváženy.
Naše lokomotiva byla získána z impregnačního závodu v Bystřici pod Hostýnem v roce 1995, kde dříve posunovala s vozíky loženými řezivem k impregnaci. Lokomotiva pochází z vůbec první vyrobené ověřovací desetikusové série BN30R v roce 1959 s výrobním číslem 004. Na její renovaci dříve nezbýval čas, ale byla alespoň deponována pod střechou v Mladějově. V roce 2005 se stále neprovozní stroj stěhoval do Zbýšova a na její opravě se rozeběhly alespoň dílčí práce na opravě původní kapotáže. V mezičase byly též získány a tipovány díly pro provedení renovace. Naplno se oprava rozjíždí v roce 2015. Pro co nejvěrnější a pečlivou renovaci do původního stavu nakonec poslouží díly z mnoha jiných lokomotiv, neboť stroj se nacházel nekompletní a v žalostném stavu. Lokomotiva po opravě doplní naši expozici poválečných průmyslových lokomotiv a bude jistě ozdobou vlaků pro fotografy.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | ČKD Praha, závod Radotín |
Rok výroby | 1959 |
Typ | BN 30R |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel 2S110, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 22 kW/30 k |
Počet válců | 2 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 10.2 kN |
Rychlost.stupeň - Max. rychlost | 1.- 6 km/h 2. - 12 km/h 3. - 18 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 5,4 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 845 mm |
Délka přes spřáhla | 2 970 mm |
Šířka | 1 100 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 050 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |