Lokomotivy BN 30 U jsou pokračováním výroby zdařilých a provozně spolehlivých lokomotiv BN 30. Mají stejný pojezd, rám, motor i převodovku, ale novou přední kapotu a stanoviště strojníka. Typ BN 30U se vyráběl jen krátce, protože se přešlo na vylepšenou variantu třicítky - typ BN 30R.
Lokomotiva BN30U MPŽ byla vyrobena v roce 1959. Muzeum ji získalo nekompletní a ve špatném stavu ze skládky za cihelnou Hrachovec v roce 1993. Jako vrak byla deponována ještě na zahradě v Brně-Černovicích a později se vydala s ostatními vozidly do Mladějova. Tam byla v roce 1996 dokončena pečlivá oprava rámu, pojezdu, motoru a převodovky. Proběhla také úspěšná zkušební jízda v doprovodu „erka“. Později byla doplněna kapotáž, ale pro nedostatek času, díky provozování mladějovské dráhy, nebyla zatím kompletní oprava dotažena do konce a ostudně se tak vleče deset let! V r 2009 byla její renovace dokončena a nyní je lokomotiva umístěna v areálu MPŽ ve Zbbýšově. Lokomotiva si pro svůj atraktivní vzheld získala nejen obdiv z řad odborné veřejnosti ale havně si získala srdce nejmeších návštěvníků.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | Vihorlat, n. p. Snina 1959 |
Typ | BN 30U |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel , naftový, stojatý, vodou chlazený |
Počet válců | 2 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
Typový výkon | 22 kW/30 k |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 10.2 kN |
Rychlostní stupně | 1. - 6 km/h, 2. - 12 km/h, 3.- 18 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 5,2 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 845 mm |
Délka přes spřáhla | 2 920 mm |
Šířka | 1 250 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 055 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |
Lokomotivy BN30R a BN30U na zahradě v Brně Černovicích. 4/1994 |
Pojezd s částečně opravenou kapotou. 03/1997 |
Zkušebí jízda pojezdu lokomotivy. 03/1997 |
Stav lokomotivy umístěné v depozitáři ve Zbýšově |
Lokomotiva BN30U s nákladními vozy typu VLO 0,75 v Babicích při předváděcí jízdě. září 2011 |