Lokomotivy BN 30 U jsou pokračováním výroby technicky jednoduchých a provozně spolehlivých lokomotiv BN 30. Mají konstrukčně stejný pojezd, rám (pouze v rozšířené verzi), motor i převodovku, ale novou přední kapotu a stanoviště strojníka. Samozřejmostí je elektrické startování a osvětlení. Typ BN30U byl vyvinut zejména pro potřeby vykrytí objednávek povrchových lokomotiv v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci do tehdejší Německé demokratické republiky. Jelikož zavedení sériové výroby lokomotiv BN30R v ČKD mělo značný skluz, bylo rozhodnuto několikaletý skluz v dodávkách lokomotiv pro Strojexport snížit pomocí série upravené verze osvědčeného typu BN30 (Md2Š). Takto vznikl typ BN30U, který byl ve východoslovenském Vihorlatu Snina výráběn v letech 1959-1961.
Tuto lokomotivu získalo MPŽ z cihelny Řepiště v roce 1998. Na rámu původní lokomotivy BN30U byly dosazeny kapoty z některého ze starších strojů BN30. Jelikož kapotáž byla ve špatném stavu, bylo rozhodnuto při opravě v roce 2009 nevyrábět novou budku strojníka, ale byla dosazena pouze stříška po vzoru předválečných lokomotiv O&K, což pro provozní potřebu MPŽ zcela dostačovalo. Zajímavým zjištěním při opravě byl nález původního nátěru rámu v modré barvě. Tento poznatek byl s úspěchem využit při souběžné opravě muzejního stroje BN30U. Původní záměr duplicitní lokomotivu vyměnit za jiný stroj nakonec nevyšel a tak lokomotiva spíše postávala v depozitáři, hlavně z důvodu závady na motoru.
Na jaře 2016 bylo rozhodnuto tuto duplicitní lokomotivu znovu rekonstruovat. Do lokomotivy byl zabudován silnější motor typu 3S110 s elektrickým startérem. Výkon spalovacího motoru je 45 koní. Dále byla kvůli většímu motoru prodloužena kapota, postavena budka strojníka a provedena nová elektroinstalace. Takto zmodernizovaná lokomotiva je nyní celoročně využívána na zbýšovské dráze k posunu a vedení středně těžkých osobních vlaků.
Po vzoru podobně upravené lokomotivy BN30 na lesní dráze v Čiernom Balogu na Slovensku jsme lokomotivě začali říkat Azor.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | Vihorlat, n. p. Snina 1959 |
Typ | BN 30U |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel , naftový, stojatý, vodou chlazený |
Počet válců | 2 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
Typový výkon | 22 kW/30 k |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 10.2 kN |
Rychlostní stupně | 1. - 6 km/h, 2. - 12 km/h, 3.- 18 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 5,2 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 845 mm |
Délka přes spřáhla | 2 920 mm |
Šířka | 1 250 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 055 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |
Počátek první opravy lokomotivy na svém novém působišti ve Zbýšově. říjen 2008 |
Vzhled lokomotivy po dokončené první rekostrukci v listopadu 2009 |
Oprava v cervenci 2016. Do lokomotivy je už uložen nový motor typu 3S110 |
29.10.2016 přijela lokomotiva Azor s pracovním vlakem do výhybny Babice. |