mpz
Kategorie: Lokomotivy motorové

BN30U - Azor

 

 

Lokomotivy BN 30 U jsou pokračováním výroby technicky jednoduchých a provozně spolehlivých lokomotiv BN 30. Mají konstrukčně stejný pojezd, rám (pouze v rozšířené verzi), motor i převodovku, ale novou přední kapotu a stanoviště strojníka. Samozřejmostí je elektrické startování a osvětlení. Typ BN30U byl vyvinut zejména pro potřeby vykrytí objednávek povrchových lokomotiv v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci do tehdejší Německé demokratické republiky. Jelikož zavedení sériové výroby lokomotiv BN30R v ČKD mělo značný skluz, bylo rozhodnuto několikaletý skluz v dodávkách lokomotiv pro Strojexport snížit pomocí série upravené verze osvědčeného typu BN30 (Md2Š). Takto vznikl typ BN30U, který byl ve východoslovenském Vihorlatu Snina výráběn v letech 1959-1961.

 

Tuto lokomotivu získalo MPŽ z cihelny Řepiště v roce 1998. Na rámu původní lokomotivy BN30U byly dosazeny kapoty z některého ze starších strojů BN30. Jelikož kapotáž byla ve špatném stavu, bylo rozhodnuto při opravě v roce 2009 nevyrábět novou budku strojníka, ale byla dosazena pouze stříška po vzoru předválečných lokomotiv O&K, což pro provozní potřebu MPŽ zcela dostačovalo. Zajímavým zjištěním při opravě byl nález původního nátěru rámu v modré barvě. Tento poznatek byl s úspěchem využit při souběžné opravě muzejního stroje BN30U. Původní záměr duplicitní lokomotivu vyměnit za jiný stroj nakonec nevyšel a tak lokomotiva spíše postávala v depozitáři, hlavně z důvodu závady na motoru.

Na jaře 2016 bylo rozhodnuto tuto duplicitní lokomotivu znovu rekonstruovat. Do lokomotivy byl zabudován silnější motor typu 3S110 s elektrickým startérem. Výkon spalovacího motoru je 45 koní. Dále byla kvůli většímu motoru prodloužena kapota, postavena budka strojníka a provedena nová elektroinstalace. Takto zmodernizovaná lokomotiva je nyní celoročně využívána na zbýšovské dráze k posunu a vedení středně těžkých osobních vlaků. 

Po vzoru podobně upravené lokomotivy BN30 na lesní dráze v Čiernom Balogu na Slovensku jsme lokomotivě začali říkat Azor. 

 

 

   

Technické údaje
Výrobce Vihorlat, n. p. Snina 1959
Typ BN 30U
Uspořádání B dm
Motor Škoda Diesel , naftový, stojatý, vodou chlazený
Počet válců 2
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 1 500 min-1
Typový výkon 22 kW/30 k
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční nebo elektrické
Tažná síla 10.2 kN
Rychlostní stupně 1. - 6 km/h, 2. - 12 km/h, 3.- 18 km/h
Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 5,2 t
Rozchod 600 mm
Průměr hnacích kol 450 mm
Celkový rozvor 845 mm
Délka přes spřáhla 2 920 mm
Šířka 1 250 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 055 mm
Minimální poloměr oblouku 7 m

 

Počátek první opravy lokomotivy  na svém novém působišti ve Zbýšově.  říjen 2008
Vzhled lokomotivy po dokončené první rekostrukci v listopadu 2009
Oprava v cervenci 2016. Do lokomotivy je už uložen nový motor typu 3S110
29.10.2016 přijela lokomotiva Azor s pracovním vlakem do výhybny Babice.

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parními a motorovími historickými lokomotivami na zbýšovské úzkokolejce :Viz podrobnosti Jízdy na muzejní železnici

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.