

Lokomotivy BN60 ČKD byly pokračováním výroby typu MD4 firmy O&K. Od svého předchůdce se lišily vyšší kapotou motoru, jež musela ukrýt český motor Škoda4S110 a tím i lokomotivy poněkud ztratily svoji eleganci. Jejich slabým místem byly převodovky pohánějící zadní nápravu, jež byly konstrukčně složité a nespolehlivé. Proto lokomotivy nebyly příliš rozšířené a v provozu je nahradily dieselelektrické BNE50 a později hydraulické BN60H.
MPŽ získalo poslední existující BN60 koncem roku 1996 z Válcoven trub Chomutov, kde dříve jezdila na rozchodu 650mm, ale pro problémy s převodovkou stála odstavena v depu. Po převozu do Mladějova byla lokomotiva ještě ve sněhu vyvázána a nápravy převezeny do ŽOS v České Třebové na opravu a přerozchodování. Po zprovoznění a nalakování stroje však přetrvávaly opakující se problémy s reverzem, jež vyvrcholily zadřením ložiska v převodovce při jedné z předváděcích jízd. Později byla převodovka převezena do „Žosky“, kde byla po jejím rozložení vyčíslená cena opravy mimo možnosti MPŽ. V současnosti je lokomotiva umístěna i s rozloženou převodovkou v depozitáři ve Zbýšově. Její zprovoznění je vázáno opravou převodovky, kde bude nutno vyrobit zakázkově ozubená kola a osadit nová ložiska.
| Technické údaje | |
|---|---|
| Výrobce | Stavostroj Praha n. p, závod Stavoloko Vysočany (1947 - 55) |
| Typ | BN 60 (MD 4Š) |
| Uspořádání | B dm |
| Motor | Škoda 4 S 110, naftový, stojatý, vodou chlazený |
| Počet válců | 4 |
| Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
| Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
| Typový výkon | 44,1 kW/60 k |
| Přenos výkonu | mechanický |
| Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
| Tažná síla | 24,52 kN |
| Max. rychlost | 1. - 6 km/h 2. - 12 km/h 3. - 18 km/h |
| Brzda | ruční páková |
| Hmotnost lokomotivy | 9,6 t |
| Rozchod | 600 mm |
| Průměr hnacích kol | 550 mm |
| Celkový rozvor | 1 110 mm |
| Délka přes spřáhla | 4 200 mm |
| Šířka | 1 120 mm |
| Výška nad temenem kolejnice | 2 380 mm |
| Minimální poloměr oblouku | 15 m |
![]() |
| Zkušení jízda po přerozchodování v červnu 1996 |
![]() |
| Zkušení jízda po nové přeložce v areálu MŠLZ |
![]() |
| Lokomotiva BN60 na Zbýšovském nádraží. 2.5.2009 |






