mpz
Kategorie: Lokomotivy motorové

BN60

 

 

 

Lokomotivy BN60 ČKD byly pokračováním výroby typu MD4 firmy O&K. Od svého předchůdce se lišily vyšší kapotou motoru, jež musela ukrýt český motor Škoda4S110 a tím i lokomotivy poněkud ztratily svoji eleganci. Jejich slabým místem byly převodovky pohánějící zadní nápravu, jež byly konstrukčně složité a nespolehlivé. Proto lokomotivy nebyly příliš rozšířené a v provozu je nahradily dieselelektrické BNE50 a později hydraulické BN60H.

 

MPŽ získalo poslední existující BN60 koncem roku 1996 z Válcoven trub Chomutov, kde dříve jezdila na rozchodu 650mm, ale pro problémy s převodovkou stála odstavena v depu. Po převozu do Mladějova byla lokomotiva ještě ve sněhu vyvázána a nápravy převezeny do ŽOS v České Třebové na opravu a přerozchodování. Po zprovoznění a nalakování stroje však přetrvávaly opakující se problémy s reverzem, jež vyvrcholily zadřením ložiska v převodovce při jedné z předváděcích jízd. Později byla převodovka převezena do „Žosky“, kde byla po jejím rozložení vyčíslená cena opravy mimo možnosti MPŽ. V současnosti je lokomotiva umístěna i s rozloženou převodovkou v depozitáři ve Zbýšově. Její zprovoznění je vázáno opravou převodovky, kde bude nutno vyrobit zakázkově ozubená kola a osadit nová ložiska.

 

 

 

Technické údaje
Výrobce Stavostroj Praha n. p, závod Stavoloko Vysočany (1947 - 55)
Typ BN 60 (MD 4Š)
Uspořádání B dm
Motor Škoda 4 S 110, naftový, stojatý, vodou chlazený
Počet válců 4
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 1 500 min-1
Typový výkon 44,1 kW/60 k
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční nebo elektrické
Tažná síla 24,52 kN
Max. rychlost 1.  - 6 km/h  2. - 12 km/h   3. - 18 km/h
Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 9,6 t
Rozchod 600 mm
Průměr hnacích kol 550 mm
Celkový rozvor 1 110 mm
Délka přes spřáhla 4 200 mm
Šířka 1 120 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 380 mm
Minimální poloměr oblouku 15 m

 

Zkušení jízda po přerozchodování  v červnu 1996
Zkušení jízda po nové přeložce v areálu MŠLZ
Lokomotiva BN60 na Zbýšovském nádraží. 2.5.2009

 

 

 

 

 

 

 

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parní lokomotivou : 19.5.* 16.6.** 30.6., 21.7., 4.8., 18.8. 29.9.*** 2018
*** podrobnosti viz stránka Jízdy na muzejní železnici

Jízdy s motorovou lokomotivou : 5.7.* 14.7., 28.7., 11.8., 25.8. 2018

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.