mpz
Kategorie: Lokomotivy motorové

BND15

 

 



 

Výrobu důlních lokomotiv BND 15 zahájilo již v roce 1954 Stavoloko Radotín. Výroba později pokračovala v ČKD Praha a ukončena byla až v roce 1967 v TSM(Turčianske strojárne Martin), závod Lučenec. Pohonou jednotku stroje tvoří obvyklý naftový dvouválec Škoda 2S110 CO, kde ovšem CO znamená úpravu pro důlní provoz. Výkon motoru je kvůli omezení emisí snížen na polovinu. Kroutící moment motoru je přes lamelovou spojku přenášen do tří rychlostní mechanické převodovky s reverzací. Výstup z převodovky je přímo na osu zadní nápravy, která je s přední propojena spojnicemi. Právě netradiční spojnicové provedení dalo lokomotivám líbivý vzhled, díky kterému se jich poměrně hodně dochovalo v muzeích, na pomnících, ale i zábavních drážkách. Brzda lokomotivy je vřetenová ruční. Součástí výbavy, mimo elektrické plynotěsné osvětlení, je i signální zvon a hasící přístroj s vývody do motorového prostoru.

  Lokomotivu BND 15 získalo MPŽ v roce 1994 od Východočeských uhelných dolů, konkrétně z dolu Kateřina v Radvanicích u Nového města nad Metují. Lokomotiva byla na žádost členů MPŽ vytažena na povrch, neboť měla stejně jako ostatní stroje zůstat zaplavena v podzemí navždy. Její náročnou opravu zahájilo MPŽ koncem roku 1994 v automobilových dílnách ŽS v Brně a dokončena byla až v roce 1997 v Mladějově. Součástí pečlivé renovace bylo i přerozchodování náprav z 550mm na našich 600mm.

Po opravě se stroj několikrát předvedl na mladějovské dráze se soupravou osobních důlních vozů. Pro poměrně náročnou obsluhu mechanické převodovky a špatný výhled nebyla lokomotiva příliš využívána. lokomotiva se nyní nachází v areálu MŽ ve zbýšově a je příležitostě předváděna v chodu spolu s osobními nebo nákladními důlními vozy.



 Ve sbírce MPŽ se rovněž nachází ještě jedna lokomotiva  BND 15, dovezená ze Zbuchu, kde jezdila na povrchové drážce. Stroj má však atypický rozchod 520mm.       O jejím dalším využití není zatím rozhodnuto, ale pravděpodobně bude vzhledově opravena a zapůjčena k prezentaci MPŽ.

 

 

Stav lokomotivy BND 15 před opravou dokumentuje fotografie pořízená při přebírání lokomotivy pro Muzeum průmyslových železnic Brno v roce 1994 v dolu Kateřina. Lokomotiva  zde stojí mezi dvojicí strojů BND 30, z nichž zelená vlevo je nyní rovněž majetkem MPŽ.


Zkušební jízda lokomotivy před finálním dokočení opravy


Fotografie lokomotivy BND15 z mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně v r. 1955



Lokomotiva BND15 slolu s důlními nákladními vozy na začátku babické vyhybny.  Září 2011
 
 
   
Technické údaje
Výrobce Stavoloko Radotín 1954-56
ČKD Praha 1960-62
TSM závod Lučenec 1964-67
Typ BND 15
Rok výroby 1966
Uspořádání B dm
Motor Škoda Diesel 2S110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený
Typový výkon 11.7 kW/16 k
Počet válců 2
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 800 min-1
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční
Tažná síla 11 kN
Max. rychlost 1. rychlostní stupeň - 2.6 km/h
2. rychlostní stupeň - 6 km/h
3. rychlostní stupeň - 10 km/h
Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 4 t
Rozchod 600 mm
Průměr hnacích kol 450 mm
Celkový rozvor 775 mm
Délka přes spřáhla 2 850 mm
Šířka 800 mm
Výška nad temenem kolejnice 1 400 mm
Minimální poloměr oblouku 5 m

 

 

 

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parními a motorovími historickými lokomotivami na zbýšovské úzkokolejce :Viz podrobnosti Jízdy na muzejní železnici

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.