Výrobu důlních lokomotiv BND 30 zahájilo Stavoloko Radotín již v roce 1954 a produkce tohoto, nejen v Československu úspěšného, typu pokračovala u různých výrobců více jak dvacet let. Pohonnou jednotku jednotku tvoří obvyklý naftový tříválec Škoda 3S110CO, jehož výkon je kvůli snížení emisí v dolech omezen na třicet koní, a tří rychlostní lamelová převodovka s reverzací. Přenos síly z převodovky je řetězy na zadní nápravu, která s přední propojena rovněž řetězem. Brzda je vřetenová ruční. Součástí výbavy, mimo elektrické plynotěsné osvětlení, je i signální zvon a hasící přístroj s vývody do motorového prostoru. Pro provozy v nevýbušném prostředí byly lokomotivy také dodávány s představkem, podobajícímu se druhému stanovišti, ale nacházely se zde pouze startovací akumulátory. Startování je elektrické, nebo pomocí externího vzduchového startovacího agregátu. V dolech se také lokomotivy běžně vzájemně „roztahovaly“. V současnosti je pro jejich výdrž a spolehlivost velké množství těchto strojů v pravidelném provozu.
Lokomotivu BND 30 získalo MPŽ od Východočeských uhelných dolů, důl Kateřina v roce 1994. Stroj zde byl pro závadu motoru odstaven a vzhledem k uzavření dolu nabídnut MPŽ k převzetí. Lokomotiva v dole jezdila na rozchodu 550mm a v MPŽ později obdržela nápravy s rozchodem 600mm. V současnosti je lokomotiva umístěna v depozitáři MPŽ ve Zbýšově. Její zprovoznění není pro náročnost opravy a nepředpokládané velké provozní využití zatím plánováno.
Fotografie lokomotivy BND30 z mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně v r. 1955
Technické údaje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Výrobce | Stavoloko Radotín 1951-56 ČKD Praha 1960-62 TSM závod Lučenec 1964-67 TSM závod Hliník 1971-76 |
||||||
Typ | BND 30 | ||||||
Uspořádání | B dm | ||||||
Motor | Škoda Diesel 3 S 110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený | ||||||
Typový výkon | 22 kW/30 k | ||||||
Počet válců | 3 | ||||||
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm | ||||||
Maximální otáčky | 1 000 min-1 | ||||||
Přenos výkonu | mechanický | ||||||
Spouštění motoru | ruční, tlakovzdušné | ||||||
Tažná síla | 13.7 kN | ||||||
Max. rychlost | 1. rychlostní stupeň - 4,4 km/h 2. rychlostní stupeň - 8,4 km/h 3. rychlostní stupeň - 14 km/h |
||||||
Brzda | ruční vřetenová | ||||||
Hmotnost lokomotivy | 6,5 t | ||||||
Rozchod | 600 mm | ||||||
Průměr hnacích kol | 450 mm | ||||||
Celkový rozvor | 1 000 mm | ||||||
Délka přes spřáhla | 3 775 mm | ||||||
|
|
||||||
Výška nad temenem kolejnice | 1 480 mm | ||||||
Minimální poloměr oblouku | 10 m |