Důlní lokomotivy DH 70 D1 vyráběly Turčianske strojírně Martin v závodě Hliník nad Hronom od počátku 70.let . V současnosti lokomotivy typu DH70 D2 , která je nástupcem, vyrábí slovenská firma PHS strojárne a ostravská firma Ferrit . Tento typ byl vyvinut jako náhrada neúspěšných lokomotiv BND60 - H . Lokomotivy DH70 D1 byly vyráběny spolu se slabší konstrukčně podobnou lokomotivou typu DH30 D0.
Pohonnou jednotku lokomotiv DH70 tvoří průmyslový naftový šestiválec Škoda 6S110 se seřízeným výkonem 72Ks při 1200 ot/min. Přenos výkonu je hydrodynamický přes nápravové převodovky propojené kardanem. Lokomotiva je dvou stanovišťová, kdy každé stanoviště je vybaveno sklopnou sedačkou, ovládáním plynu motoru, pákou ruční brzdy a na řídícím pultu voličem směru jízdy a ovládáním vzduchové provozní brzdy. Převodovka je dvou měničová, regulace výkonu a rychlosti je volena změnou otáček spalovacího motoru. Obsluha stroje je tak velmi jednoduchá. Lokomotivy byly vybaveny elektrickým osvětlením, vzduchovým startováním a hasícím systémem.
Lokomotivu DH 70 D1 vyrobenou v roce 1980 (Závody ťažkého strojárstva n.p. závod 11 Hliník nad Hronom, v.č. 9780) získalo MPŽ z jednoho z ostravských uhelných dolů v roce 2012. Lokomotiva byla v průběhu zimy 2012/2013 rekonstruována do podoby povrchové lokomotivy. Průvodní motor 6s110, který byl zadřený, byl vyměněn za stejný typ ale s výkonem seřízeným na 90ks při 1500 ot/min. Spolu s motorem byl rekonstruován i výfukový systém. Touto úpravou se vlastně z lokomotivy DH70 stala lokomotiva DH90. Dále bylo jedno stanoviště strojvedoucího zrekonstruováno do povrchové podoby. TJ byla zvýšena podlaha, dosazena nová budka, přemístěn řídící pult, rekonstruována elektroinstalace a v neposlední řadě byl doplněn vzduchový brzdič BP, kterým se ovládá provozní brzda lokomotivy. Lokomotiva dále dostala nový nátěr a osvětlení.
Návštěvníci muzea se budou moci lokomotivu vidět v čele pravidelných osobních vlaků na trase Zbýšov - Zastávka a zpět.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce / rok výroby | TSM závod Hliník nad Hronom 1980 |
Typ | DH 70 D.1 |
Uspořádání | B dh |
Motor | Škoda Diesel 6S110 CO, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 53 kW/72 k |
Počet válců | 6 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1200 min-1 |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Spouštění motoru | tlakovzdušné nebo elektrické |
Tažná síla | 28,5 kN |
Max. rychlost | 18 km/h |
Brzda | tlakovzdušná, ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 10,6 t |
Rozchod | 600mm |
Průměr hnacích kol | 550 mm |
Celkový rozvor | 1150 mm |
Délka přes spřáhla | 5 400 mm |
Šířka | 900 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 1650mm |
Minimální poloměr oblouku | 10 m |
výkres lokomotivy | Nákres stanoviště řidiče |