Výrobu lokomotiv MD 2 zahájila firma O&K v polovině třicátých let minulého století v Německu. Pohonnou jednotku tvořil vznětový dvouválec O&K (později také Deutz) a třírychlostní převodovka. Přenos síly z předovky na nápravy byl pomocí válečkových řetězů. Pro jednoduchou obsluhu a spolehlivost se tento typ stal v sektoru třicetikoňských polních lokomotiv dominantním, vyráběným ve vysokých počtech. Na našem území prodej lokomotiv zajišťovala pražská pobočka firmy O&K. Po zahájení druhé světové války výrobu lokomotiv převzala firma Montania Babelsberg (MBA) a Nordhausen. V roce 1942 byl tento typ vybrán do schválené typové řady válečných lokomotiv a pod označením KLM5 (Kriegslokomotive) vyráběn ve vysokých počtech v několika továrnách, včetně české pobočky O&K v Praze Vysočanech. Ve Vysočanech pokračovala výroba lokomotiv pod označením KLM5 i v poválečných letech, ale už s českým motorem Slavia. V roce 1947 byla výroba inovována a lokomotivy dále vyráběny jako typ BN30 (MD 2 š) s motorem Škoda 2S110. Výroba těchto strojů pokračovala v dalších inovačních verzích (BN30U a později BN30R) až do počátku 70. let. Paradoxně tak byly v základu stejné lokomotivy dodávány i na německé území (NDR), odkud byla dříve výroba převzata.
Lokomotiva MD2 MPŽ byla vyrobena v roce 1940 v Německu v provedení bez budky. MPŽ ji získalo z cihlárenské drážky u Zlína. Oproti lokomotivám BN30 zaujme krátký rám a také děrované (stejně jako mřížka chladiče) boční plechy kapoty. Původní motor je však nahrazen českým dvouválcem Škoda 2S110. Lokomotiva je nyní umístěna v depozitáři ve Zbýšově.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce/rok výroby | MBA Montania Babelsberg (dříve O&K)/1940 |
Typ | MD2 |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel 2 S 110, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 22 kW/30 k |
Počet válců | 2 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 500 min-1 |
Přenos výkonu | mechanický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 10.2 kN |
Max. rychlost | 1. rychlostní stupeň - 6 km/h 2. rychlostní stupeň - 12 km/h 3. rychlostní stupeň - 18 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 5,6 t |
Rozchod | 600 |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |