mpz
Kategorie: Lokomotivy motorové

OMZ 122 F

 

  

Lokomotivy Deutz OMZ122F jsou jedny z nejznámějších a nerozšířenějších lokomotiv pro polní dráhy v Evropě vůbec. Vyráběny byly v letech 1932 -1944, kdy vyjelo z továrny neuvěřitelných 1383 kusů. 62 lokomotiv zakoupila pro svoje vojenské polní dráhy také německá armáda pod označením HF40B. Díky robustnímu vnějšímu rámu byly jednoduše použitelné pro rozchody 600 – 750 (760) mm, čehož se s oblibou využívalo a lokomotivy během svého života rozchod střídaly. Lokomotivu poháněl dvouválcový dvoutaktní naftový motor o výkonu 37 koní. Čtyřrychlostní mechanická převodovka poháněla pomocí čelního ozubení v olejové lázni zadní nápravu, ta je s přední propojena spojnicemi. Startování bylo vzduchové, brzda ruční. Lokomotivy se vyskytovaly prakticky všude napříč Evropou a lze říct, že záměr nahradit tehdy nejrozšířenější malé parní lokomotivy o výkonu 40-50 koní se beze zbytku vydařil. Na území Československa se těchto mašinek pohybovalo rovněž velké množství. Našemu muzeu nejblíže můžeme připomenout dvojici těchto strojů, jež zahajovaly provoz na úzkokolejce Maloměřické cementárny v roce 1942 na rozchodu 760 mm, která propojovala lomy s lanovkou a drtiči na Hádech. Velmi pravděpodobně však lokomotivy, později doplněné jinými typy, nepřežily konec dráhy v roce 1963.

 

 Nynější lokomotiva MPŽ byla vyrobena v roce 1944 továrnou Humbolt-Deutz-Motoren AG Kolín pod číslem 46786 pro francouzský trh. Pravděpodobně závlekem jako vojenská kořist se mašinka dostala později na lesní dráhu ve Víglaši na Slovensku s rozchodem 760 mm. Zde se stala typickou na posunu v dřevoskladu. V roce 1978 byla již jako odstavená zachráněna pro muzejní lesní dráhu na Vychylovce, kde byla díky velkému nadšení dobrovolníků zprovozněna. Poměrně záhy byl však tehdy již nepůvodní motor zničen zamrzlou chladící vodou. Chátrající odstavená lokomotiva se v roce 1995 stěhuje na hroneckou lesní železnici, kde byla na konec v letech 2008/2009 vzhledově opravena a umístěna na pomník lesní železnice Luborča u Nemšové. Odtud ji za účelem renovace a zprovoznění vyměnilo a odkoupilo MPŽ v roce 2017. Lokomotiva  prošla v roce 2018/2019 renovací spojenou s přerozchodováním na 600 mm a dosazením chybějícího motoru. Po vzoru stroje dochovaného na síti polních drah v rezervaci SOOS, je dosazen čtyřválcový vodou chlazený motor Škoda 4S110. Náročnou opravu dvojkolí spojenou se změnou rozchodu provedla firma Ferrit s.r.o z Frýdlantu nad Ostravicí. 

Momentáleně je lokomotiva provozuschopnou perlou sbírky vozidel MPŽ.

 

Technické údaje
Výrobce/rok výroby Deutz 1944
Typ OMZ 122 F
Uspořádání B dm
Motor OMZ122
Typový výkon 37K
Počet válců původního motoru 2
Maximální otáčky původního motoru 600
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru vzduchové
Tažná síla 320 - 2100 Kg
Max. rychlost při ot. motoru 600 ot/min

1. rychlostní stupeň - 3,3 km/h
2. rychlostní stupeň - 6 km/h
3. rychlostní stupeň - 10,5 km/h 
4. rychlostní stupeň - 17.5 km/h

Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 7
Rozchod 600
Minimální poloměr oblouku 12 m

 

  

 

 

 Současný stav lokomotivy po renovaci

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parní lokomotivou : 18.5.* 8.6.** 5.7., 13.7., 27.7., 10.8. 24.8 2019
*** podrobnosti viz stránka Jízdy na muzejní železnici

Jízdy s motorovou lokomotivou : 20.7. 3.8., 17.8., 31.8.2019

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.