
Lokomotiva výrobního čísla 2971 byla dodána Československým stavebním závodům do Nového Mesta nad Váhom roku 1952 pro rozchod 600mm. Na stavbě vážského plavebního kanálu sloužila do roku 1956, kdy byla předána Železárnám Bohumín. Zde byla lokomotiva dosazením nových náprav a navařením podložek pod bloky válců upravena pro rozchod 760mm, pro bohumínsko typický nejen dráhám průmyslovým, ale i rozsáhlé síti veřejných drah. V železárnách lokomotiva s číslem U5 jezdila až do roku 1973. Poté byla, na rozdíl od strojů Královodvorských železáren, v překvapivě původním a udržovaném stavu umístěna v areálu závodu jako pomník závodové dráhy. Bezmála třicetileté stání pod širým nebem a navíc v tamním agresivním podnebí, se na lokomotivě katastrofálně podepsalo. Veškeré plechové části stroje koroze zničila a nemálo se podepsala i na kotli. Proto v závěru roku 2000 padlo rozhodnutí lokomotivu sešrotovat a byla odvezena na šrotiště. Díky upozornění na e-mail doručenému MPŽ, se její osud však neuzavřel. MPŽ lokomotivu okamžitě, doslova za minutu dvanáct, odkoupilo a 20. prosince 2000 převezlo, jako vítaný a nečekaný vánoční dárek, do Mladějova. Lokomotiva má sice rozchod 760mm, ale původní rám umožňuje zpětné přerozchodování na 600mm. Velkou překážkou je zatím stav kotle, kdy přinejmenším jeho části budou muset být nově vyrobeny. V průběhu stání v Mladějově byla lokomotiva rozebrána. Předpokladem bylo přerozchodování pojezdu a jeho umístění pod pronajatou lokomotivu č.1, původem z Královodvorských železáren. Tyto neplánované aktivity byly naštěstí ukončeny a stroj byl převezen do Zbýšova, vyčká na svoji renovaci.
Technické údaje |
Výrobce |
ČKD Praha |
Typ |
BS 80 |
Uspořádání |
B m2t |
Typový výkon |
59 kW/80 k |
Přetlak páry |
1,4 MPa |
Trubky: |
Počet |
|
Vnější průměr |
|
Délka |
|
|
Plocha roštu |
0,75 m² |
Plocha: |
Trubek |
|
Topeniště |
|
Celková |
|
24,86 m² |
3,82 m² |
28,68 m² |
|
Průměr válce / zdvih pístu |
250/300 mm |
Průměr spřažených kol |
700 mm |
Celkový rozvor |
1 400 mm |
Hmotnost: |
Prázdná |
|
Vyzbrojená |
|
|
|
|
Tažná síla |
22,5 kN |
Max. rychlost |
25 km/h |
Brzda |
ruční páková parní |
Délka přes spřáhla |
6 150 mm |
Šířka |
1 800 mm |
Výška nad temenem kolejnice |
2 650 mm |
Minimální poloměr oblouku |
15 m |