mpz
Kategorie: Lokomotivy parní

BS-80 U5 ex drátovny Bohumín

 

Lokomotiva výrobního čísla 2971 byla dodána Československým stavebním závodům do Nového Mesta nad Váhom roku 1952 pro rozchod 600mm. Na stavbě vážského plavebního kanálu sloužila do roku 1956, kdy byla předána Železárnám Bohumín. Zde byla lokomotiva dosazením nových náprav a navařením podložek pod bloky válců upravena pro rozchod 760mm, pro bohumínsko typický nejen dráhám průmyslovým, ale i rozsáhlé síti veřejných drah. V železárnách lokomotiva s číslem U5 jezdila až do roku 1973. Poté byla, na rozdíl od strojů Královodvorských železáren, v překvapivě původním a udržovaném stavu umístěna v areálu závodu jako pomník závodové dráhy. Bezmála třicetileté stání pod širým nebem a navíc v tamním agresivním podnebí, se na lokomotivě katastrofálně podepsalo. Veškeré plechové části stroje koroze zničila a nemálo se podepsala i na kotli. Proto v závěru roku 2000 padlo rozhodnutí lokomotivu sešrotovat a byla odvezena na šrotiště. Díky upozornění na e-mail doručenému MPŽ, se její osud však neuzavřel. MPŽ lokomotivu okamžitě, doslova za minutu dvanáct,  odkoupilo a 20. prosince 2000 převezlo, jako vítaný a nečekaný vánoční dárek, do Mladějova. Lokomotiva má sice rozchod 760mm, ale původní rám umožňuje zpětné přerozchodování na 600mm. Velkou překážkou je zatím stav kotle, kdy přinejmenším jeho části budou muset být nově vyrobeny. V průběhu stání v Mladějově byla lokomotiva rozebrána. Předpokladem bylo přerozchodování pojezdu a jeho umístění pod pronajatou lokomotivu č.1, původem z Královodvorských železáren. Tyto neplánované aktivity byly naštěstí ukončeny a stroj byl převezen do Zbýšova, vyčká na svoji renovaci.   

 

 

Technické údaje
Výrobce ČKD Praha
Typ BS 80
Uspořádání B m2t
Typový výkon 59 kW/80 k
Přetlak páry 1,4 MPa
Trubky: Počet
  Vnější průměr
  Délka
90 ks
44,5 mm
2 000 mm
Plocha roštu 0,75 m²
Plocha: Trubek
  Topeniště
  Celková
24,86 m²
3,82 m²
28,68 m²
Průměr válce / zdvih pístu 250/300 mm
Průměr spřažených kol 700 mm
Celkový rozvor 1 400 mm
Hmotnost: Prázdná
  Vyzbrojená
10,9 t
12,43 t
Zásoby: Voda
  Uhlí
0,8 m³
0,57 m³
Tažná síla 22,5 kN
Max. rychlost 25 km/h
Brzda ruční páková
parní
Délka přes spřáhla 6 150 mm
Šířka 1 800 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 650 mm
Minimální poloměr oblouku 15 m

 

 

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parními a motorovími historickými lokomotivami na zbýšovské úzkokolejce :Viz podrobnosti Jízdy na muzejní železnici

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.