No. 12311 / 1913
Lokomotiva továrního typu „Delda“ byla dodána německou lokomotivkou Henschel v Casselu v roce 1913 Dolovým a průmyslovým závodům, dříve J. D. Starck v Dolním Rychnově na Sokolovsku, kde sloužila k odvozu vytěženého nadloží (odklizu) na hnědouhelném lomu Luitpold. (Od 20. let označovala továrna své lokomotivy stejné velikosti a výkonu, avšak s menším rozvorem 1200 mm jako typ „Fabia“.) V roce 1944 je zaznamenáno zapůjčení lokomotivy do Chemických závodů Sokolov a potom pod číslem 50/1 pracovala na lomu Silvestr. Tam rovněž došlo k nehodě, při níž byla lokomotiva převrácena výbuchem acetylenu, který se uvolnil po vysypání karbidu na skládce. Po válce byla lokomotiva několik let neschopna provozu, až v roce 1950 provedly Hnědouhelné doly a briketárny Sokolov její opravu za účelem předání pionýrskému táboru ve Svatošských skalách u Karlových Varů. Tam vznikla úzkorozchodná „pionýrská" dráha tvaru oválu, na které lokomotiva jezdila s několika vagony pravděpodobně až do počátku 70. let. V roce 1975 již nebyla provozuschopná a zřejmě kvůli technickému stavu byla nahrazena lokomotivou motorovou. Parní lokomotiva ale naštěstí unikla fyzické likvidaci a byla v areálu tábora instalována na kolejové pole jako lokomotivní pomník, resp. prolézačka pro děti. V roce 1978 je již potvrzena jako pomníková a na tomto svém piedestalu setrvala až do roku 1995. Z tábora ministerstva dopravy a spojů se mezitím stalo rekreační středisko ROH Československé pošty, dnes České pošty. O lokomotivu jevilo MPŽ dlouhodobý zájem, a tak mu byla v roce 1995 nejprve pronajata a v dubnu 1996 převezena do tehdejšího sídla muzea v areálu Moravských šamotových a lupkových závodů v Mladějově. O dva roky později se lokomotiva stala majetkem muzea. V srpnu 2005 pak spolu s dalšími exponáty putovala do nového sídla MPŽ ve Zbýšově.
Pod dobudování zázemí na zbýšovské dráze se v roce 2014 začalo s opravou. Nejprve se opravovaly drobné části armatury, jako jsou pojistné ventily, napaječe a další armatura. Následně bylo přikročeno k rozebírání lokomotivy a její renovaci. Kotel lokomotivy, který byl už před lety shledán jako neopravitelný, putoval do kolínské kotlárny, kde byla vyrobena replika. Zatímco se vyráběl nový kotel tak ve vlastních dílnách bylo přikročeno k svépomocné renovaci hlavního rámu a celého pojezdu. Následně byly zcela nově vyrobeny zásobníky na uhlí a postavena nová budka.
V únoru 2017 dorazil z Kolína nový kotel a mohlo být přikročeno ke kompletaci lokomotivy. Tato kompletace skočila v létě 2017 a následně, po zkušebních jízdách, se "henšlík" zapojil do muzejního provozu.
Dnes jej návštěvníci mohou vidět v čele muzejních vlaků zbýšovské železnice.
Níže uvedené fotografije znázorňují jednotlivé "životní" etapy našeho "Henšlíka"
Technické údaje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Výrobce | Henschel | ||||||
Typ | Fabia | ||||||
Uspořádání | B m2t | ||||||
Výrobní číslo / Rok výroby | 12311 / 1913 | ||||||
Typový výkon | 37 kW/50 k | ||||||
Přetlak páry | 1,2 MPa | ||||||
Plocha roštu | 0,4 m² | ||||||
Průměr válce / zdvih pístu | 220/300 mm | ||||||
Průměr spřažených kol | 630 mm | ||||||
Celkový rozvor | 1 400 mm | ||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
Tažná síla | 16,3 kN | ||||||
Max. rychlost | 20 km/h | ||||||
Délka přes spřáhla | 4 400 mm | ||||||
Šířka | 1 700 mm | ||||||
Výška nad temenem kolejnice | 2 800 mm | ||||||
Minimální poloměr oblouku | 18 m |
Katalogová tovární fotografie
Výletní vlak na pionýrské železnici ve Svatošských Skalách
Novinový výstřižek zachycující práci pionýrů na jejich železnici
Stav lokomotivy v roce 1996 po převezení do Mladějova