mpz
Kategorie: Nákladní vozy

Plošiňák čtyřnápravový ex Spolchemie

 

Jelikož tyto sedmimetrové plošinové vozy jsou s historií a provozem MPŽ úzce spjaty, je třeba se o nich zmínit poněkud obšírněji.

Vozy vyráběla Spolchemie v Ústí nad Labem v padesátých letech minulého století ve vlastních dílnách podle dokumentace vozů dodávaných pro chemičku ve dvacátých a třicátých letech. Vůz je celosvařované konstrukce, vybaven typickými spřáhly ústecké chemičky. Nápravy s neméně typickými ložiskovými domky jsou použity z rušených vozů. Některé vozy byly vybaveny zvýšenými čely. Plošiňáky byly na rozsáhlé síti závodové úzkokolejky provozovány ve vysokých počtech. Vídat bylo dlouhé vlaky sestavené z šesti, někdy i osmi těchto vozů ložených sudy a pytly se surovinami. Zajímavostí bylo, že ve stísněných ulicích chemičky, strojvůdce při posunu málokdy viděl konec vlaku a musel se tak spoléhat na návěsti posunovačů. MPŽ se podařilo v roce 1995 získat spolu s dalšími vozidly chemičky hned šest těchto vozů. Od počátku se počítalo s přestavbou několika vozů na osobní. V roce 1996 byly všechny vozy v Mladějově přerozchodovány dosazením jiných náprav a vyzkoušeny jejich chodové vlastnosti zkušební jízdou netradiční soupravy na Hřebeč. Jedinou drobnou úpravou se stala nutnost spojování vozů „nakrátko“ kvůli eliminaci rázů vznikajících při jízdě vlaku. Na tři z těchto vozů byly dosazeny podélné dřevěné lavice se zábradlím a vznikly tak první velké provizorní osobní vozy MPŽ,  přezdívané „lavičky“. Jedna „lavička“ byla osazena brzdou, působící na všechny nápravy. Zbylé vozy sloužily na pracovních vlacích i k přepravě kol na pravidelných jízdách pro veřejnost. Rám jednoho z vozů byl odeslán na přestavbu do železničních dílen, ale z úpravy sešlo a rám byl později tamtéž omylem  sešrotován. Záložní podvozky byly zavázány v roce 2003 pod „zetku“ ze Slaného. Na rámech dvou vozů byly v letech 2002-2004 postaveny letní osobní vozy s upravenými podvozky a „lavičky“ odstraněním nástaveb následně zrušeny. Další ústecké plošiňáky získalo MPŽ výměnou v roce 2004. Jisté je, že minimálně dva vozy zůstanou do budoucna zachovány v původním provedení jako muzejní, s dalšími se počítá na případnou přestavbu jako osobní.

 

 



Spolu s lokomotivou TLP 10 v Spolchemii
"plošiňáky" v původním stavu
Za lokomotivou BS 80 jsou řazeny dvě takzvané "lavičky".
Osobní vozy vzniklé přestavbou

 

 

print Formát pro tisk

Jízdy historických vlaků

Jízdy s parní lokomotivou : 21.5*, 18.6, 5.7, 16.7 , 30.7, 13.8, 27.8., 17.9.2022
* podrobnosti viz stránka Jízdy na muzejní železnici

Jízdy s motorovou lokomotivou : 19.7, 23.7, 6.8, 20.8.2022

Vyhledávání

Najdete nás na Facebooku

Nejnovější foto

.