"Véterák"
Jedná se snad o nejhezčí nákladní vůz ve sbírce MPŽ vůbec. Vůz získalo MPŽ spolu s lokomotivou Henschel z bývalé pionýrské dráhy ve Svatošských skalách a bez úprav zprovoznilo v Mladějově. Na pionýrské dráze vůz sloužil v osobní dopravě. Tomu odpovídalo odstranění jedněch dveří, doplnění vzduchové brzdy a také zelený nátěr s nápisy po vzoru ČSD. Vůz je svařované konstrukce, nebržděný a jezdil původně na některé z početných hnědouhelných drah. Boční dveře jsou výklopné a posuvné, určené pro sypké materiály.
MPŽ vůz využívalo v Mladějově nepřetržitě od roku 1995, jak v přepravě osob, tak nářadí a svářecí soupravy. V dubnu 2000 vůz prodělal celkovou opravu spojenou s odrezením, odstraněním zbytků vzduchové brzdy, výměnou výdřevy, bezpečnostní úpravou spřáhel po vzoru ústeckých vozů a také doplněním atrapy chybějících dveří s bočním otvíráním, od původních téměř nerozeznatelné. Vůz dostal slušivý hnědý nátěr a až na vyjímky už sloužil jen v osobní dopravě k přepravě bicyklů i osob, kde byl velmi populární. Setkat se s ním budeme moci na zbýšovské dráze, kam byl v roce 2005 převezen.
Technické údaje | |
---|---|
Typ | Nákladní vysokostěnný |
Hmotnost vozu | 0,9 t |
Celkový rozvor | 1 350 mm |
Délka přes spřáhla | 4 040 mm |
Šířka | 1 520 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 1 340 mm |
Osbah nákl. prostoru | 4,2 m2 |
Nosnost | 4,0 t |
Rozchod | 600 mm |
Oprava "véteráku" v dubnu 2000 |
Stav vozu na jaře 2003. Na jeho stavu se bohužel podepsalo deponování mino kryté stání. |