
Myšlenka stavby krytého osobního vozu začala být aktuální ihned v začátku působení MPŽ v Mladějově. Tamní poněkud drsnější podnebí si žádalo alespoň malé a vytápěné zázemí při opravách tratě, či jízdách v časté nepřízni počasí. Jelikož další osud původního mladějovského tříokěňáku nebyl tehdy ještě znám a předpokládalo se, že neexistuje, byla zvolena cesta novostavbou na pojezdu tehdy ještě početných dvoukubíků. Návrhu i vlastní stavby se ujal Hroch (viz. pojmenování oblíbeného vozu). Kostra skříně je svařovaná z profilů, vně obložená dřevem. Mezi vnitřním sololitovým obložením a vnějším dřevěným je izolace, zaručující dobrou tepelnou pohodu. V každé stěně, mimo zadní, je umístěno jedno neotvíratelné okno. Zadní stěna je vybavena posuvnými dveřmi na kryté plošině s brzdou. Výtápění interiéru zajišťují kamna na tuhá paliva, jejichž paradoxně slabou stránkou je velká výhřevnost oproti malému prostoru. Uvnitř vozu najdeme také stolek, pro drobnou přípravu jídla a dvě přenosné lavičky pro pohodlné usazení sedmi osob. Osvětlení je petrolejové. Další výhodou variabilního interiéru je možnost vyjmutí laviček a umístění běžné postele, čehož se využívalo v zimních měsících, kdy se jednotlivci nevyplatilo vytápět ubytovnu. Vůz bez závad tvořil základ většiny pracovních vlaků i prvních osobních. V pracovních vlacích také plnil funkci brzdícího vozu. Později byl při pravidelných jízdách využíván i jako stabilní prodejna jízdenek. V roce 2005 vůz Mladějov opustil a v roce následujícím se opět stane nepostradatelným pomocníkem při opravě a přestavbě tentokrát zbýšovské dráhy.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | MPŽ |
Typ | Osobní uzazřený |
Rok výroby | 1997 |
Hmotnost vozu | cca 1,5 t |
Celkový rozvor | 900 mm |
Délka přes spřáhla | 3 540mm |
Šířka | 1 920 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 470 mm |
počet míst k sezení | 7 |
Rozchod | 600 mm |
![]() |
Kostra vozu |
![]() |
Obkládání dřevem |
![]() |
Již téměř hotová hrubá stavba |
![]() |
Hrošák spolu s maldějovským tříkokeňákem před opravou provedenou MPŽ |
![]() |
Vykolejení při jedné z jarních jízd v roce 1999 |
![]() |
Jeden z mnoha pracovních vlaků na obnově mladějovské železnice |
![]() |
Hrošák spolu s ostatnímy osobnímy vozy MPŽ |
![]() |
Vúz byl zařazován téměř do všech pracovních vlaků |
![]() |
Nakládka Hrošáku do kamionu směřujicího do Zbýšova |
![]() |
Pohledem na Hrošák v depozitáři ve Zbýšově se loučíme..... |