Ještě před zahájením pravidelných jízd pro veřejnost v roce 1997 vzniklo několik návrhů na podobu osobních vozů, protože na mladějovské dráze osobní doprava nikdy neexistovala a bylo nutno zajistit potřebná vozidla. Od počátku se počítalo s přestavbou plošinových vozů z ústecké chemičky. Jelikož realizace tohoto projektu se z nejrůznějších příčin vlekla, přistoupil „Hroch“ k realizaci dvounápravového letního vozu, určeného do soupravy s původním opravovaným tříokenným vozem. Rozměry i tvar střechy vycházely právě z tříokeňáku. Oproti tomuto vozu byl letňák prodloužen o druhou plošinu a rovněž byl zvětšen rozvor náprav. Nutno podotknout, že stavba vozu trvala pouhého půl roku a to přes zimu 1999/2000. Premiéru měl vůz při první veřejné jízdě v květnu 2000. Tato jízda však dopadla poněkud neslavně a vůz si získal dlouho přežívající přezdívku „vykolejovák“. Po úpravě vypružení a spřáhel už vůz jezdil spolehlivě a bez závad až do roku 2005, kdy byl převezen do depozitáře MPŽ na dole Jindřich. Slabinou oblíbeného vozu je pouze dvounápravový pojezd s velkým rozvorem, který pohodou jízdy nemůže konkurovat čtyřnápravovým vozům. V roce 2006 se letňák účastnil oslav výročí železnice v Zastávce, kde v celovozové reklamě představoval projekt přestavby zbýšovské dráhy. Prvního nasazení na této nové úzkorozchodné trati by se vůz měl účastnit již v roce 2007.
Technické údaje | |
---|---|
Typ | Osobní uzazřený |
Rok výroby | 2000 |
Hmotnost vozu | 2,8 t |
Celkový rozvor | 1 400 mm |
Délka přes spřáhla | 4 900 mm |
Šířka | 1 860 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 600 mm |
počet míst k sezení | 16 |
Rozchod | 600 mm |