Zdroj: http://www.mpz.cz/nakladni-vozy/plosinak-ctyrnapravovy-ex-spolchemie • Vydáno: 29.3.2017 12:58 • Autor: Filip Kaněk
Jelikož tyto sedmimetrové plošinové vozy jsou s historií a provozem MPŽ úzce spjaty, je třeba se o nich zmínit poněkud obšírněji.
Vozy vyráběla Spolchemie v Ústí nad Labem v padesátých letech minulého století ve vlastních dílnách podle dokumentace vozů dodávaných pro chemičku ve dvacátých a třicátých letech. Vůz je celosvařované konstrukce, vybaven typickými spřáhly ústecké chemičky. Nápravy s neméně typickými ložiskovými domky jsou použity z rušených vozů. Některé vozy byly vybaveny zvýšenými čely. Plošiňáky byly na rozsáhlé síti závodové úzkokolejky provozovány ve vysokých počtech. Vídat bylo dlouhé vlaky sestavené z šesti, někdy i osmi těchto vozů ložených sudy a pytly se surovinami. Zajímavostí bylo, že ve stísněných ulicích chemičky, strojvůdce při posunu málokdy viděl konec vlaku a musel se tak spoléhat na návěsti posunovačů. MPŽ se podařilo v roce 1995 získat spolu s dalšími vozidly chemičky hned šest těchto vozů. Od počátku se počítalo s přestavbou několika vozů na osobní. V roce 1996 byly všechny vozy v Mladějově přerozchodovány dosazením jiných náprav a vyzkoušeny jejich chodové vlastnosti zkušební jízdou netradiční soupravy na Hřebeč. Jedinou drobnou úpravou se stala nutnost spojování vozů „nakrátko“ kvůli eliminaci rázů vznikajících při jízdě vlaku. Na tři z těchto vozů byly dosazeny podélné dřevěné lavice se zábradlím a vznikly tak první velké provizorní osobní vozy MPŽ, přezdívané „lavičky“. Jedna „lavička“ byla osazena brzdou, působící na všechny nápravy. Zbylé vozy sloužily na pracovních vlacích i k přepravě kol na pravidelných jízdách pro veřejnost. Rám jednoho z vozů byl odeslán na přestavbu do železničních dílen, ale z úpravy sešlo a rám byl později tamtéž omylem sešrotován. Záložní podvozky byly zavázány v roce 2003 pod „zetku“ ze Slaného. Na rámech dvou vozů byly v letech 2002-2004 postaveny letní osobní vozy s upravenými podvozky a „lavičky“ odstraněním nástaveb následně zrušeny. Další ústecké plošiňáky získalo MPŽ výměnou v roce 2004. Jisté je, že minimálně dva vozy zůstanou do budoucna zachovány v původním provedení jako muzejní, s dalšími se počítá na případnou přestavbu jako osobní.
![]() |
Spolu s lokomotivou TLP 10 v Spolchemii |
![]() |
"plošiňáky" v původním stavu |
![]() |
Za lokomotivou BS 80 jsou řazeny dvě takzvané "lavičky". |
![]() |
Osobní vozy vzniklé přestavbou |