Zdroj: http://www.mpz.cz/nakladni-vozy/elektrocentrala  •  Vydáno: 29.3.2017 12:58  •  Autor: Filip Kaněk

Elektrocentrála

 

Stavbu elektrocentrály plánovali členové MPŽ od začátku svého působení v Mladějově, kdy při opravách a rekonstrukci tratě chyběl zdroj elektrického proudu. Situaci vyřešil až dar jednoho z členů MPŽ, který odkoupil starší vojenskou elektrocentrálu a po opravě ji věnoval MPŽ. Vzápětí byl agregát i se svým rámem navařen na bržděný pojezd dvoukubíkového výklopňáku. Návrhu i realizace stavby se opět ujal Hroch. Na rám byla ještě postavena střecha chránící agregát a doplněna sedačka pro obsluhu či brzdaře. 

  Třífázový alternátor pohání klínovými řemeny naftový vodou chlazený jednoválec, blízký příbuzný motorů 2S110Startování je ruční. Řídící skříň elektrárny se zásuvkami je umístěna na stojanu a kvůli nepříznivým vibracím agregátu je v činnosti umísťována mimo vůz.
 
Centrála se ihned stala oblíbeným a nepostradatelným pomocníkem při opravách tratě, kde slouží k napájení vrtaček a ručních podbíječek. Charakteristickým znakem vozu se stal také kostlivec zavěšený pod střechou nabádající k pozornosti před elektrickým proudem…  

Eletrocetnrála je nyní používána na zbášovské dráze při práci na trati, kde složí k pohonu eletrického nářadí. 

 

Technické údaje
Typ speciální
Rok výroby 2000
Hmotnost vozu 3 t
Celkový rozvor 900 mm
Délka přes spřáhla 3540 mm
Šířka 1900 mm
Výška nad temenem kolejnice 2000 mm
počet míst k sezení 2
Rozchod 600 mm