Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-elektricke/tlp10 • Vydáno: 26.4.2017 10:28 • Autor: Filip Kaněk
Tyto lokomotivy byly vyrobeny pro chemičku v Ústí nad Labem firmou ČKD v letech 1954-1957. Jako základ posloužil pojezd důlní lokomotivy , avšak na jednom jeho konci je umístěna uzavřená budka obsluhy. Elektricky vytápěná budka zároveň slouží jako základna smykadlového sběrače. Nápravy lokomotivy rozchodu 565 mm pohání dva stejnosměrné motory, každý o výkonu23kW, což je výkon srovnatelný se starými tramvajemi. Lokomotivy vydržely v provozu na zbylé části úzkorozchodné sítě ve Spolchemii až do současnosti.
Lokomotivu provozního čísla 28 se MPŽ podařilo získat společně se strojem TLD 6,5 č.32 od soukromého majitele v roce 2004. Lokomotiva a zejména její budka je velmi špatném stavu. Kvůli atypickému rozchodu stojí lokomotiva mimo koleje v areálu mladějovské šamotky. V blízké době bude tento unikátní stroj převezen do Zbýšova, kde v krytém stání vyčká na renovaci spojenou s přerozchodováním na 600mm. Oprava lokomotivy je zatím závislá na vybudování elektrifikovaného úseku zbýšovské dráhy. V budoucnu se s lokomotivou počítá pro provoz výletních vlaků do středu Zbýšova.
Výkon | 2x23 kW |
Max. rychlost | 25 km/h |
Napětí | 220 V ss |
Rozvor | 1050 mm |
Průměr kol | 730 mm |
Hmotnost | 10 t |