Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/bne50 • Vydáno: 26.4.2017 14:34 • Autor: Filip Kaněk
Lokomotivy BNE 50 byly vyráběny v poválečných letech ve firmě Stavostroj, později Stavoloko v Radotíně u Prahy. Během několika let jich bylo vyrobeno stovky kusů.
Pohon lokomotivy je zajišťován diesel-elektrickým soustrojím patentovaného systému Gebus. Zdroj síly tvoří tří válcový naftový motor Škoda 3S110 o výkonu asi 50 koní nebo obdobný, ale vzduchem chlazený motor Tatra. Motor je přímo spojen se stejnosměrným generátorem (dynamem), kde je vyráběn stejnosměrný proud o napětí až 220V. Ten je přes kontrolér, kde je spínána jízda i volen směr jízdy, přiváděn do trakčních elektromotorů zavěšených pod budkou obsluhy a v představku pod chladičem. Trakční motory jsou řetězy nezávisle spojeny s nápravami. Regulace výkonu a tím i rychlosti je prováděna napěťově změnou otáček spalovacího motoru s generátorem. Brzda lokomotivy je pouze páková ruční, startování elektrické. Budky obsluhy byly vyráběny jako dvoudílné, kdy vrchní část bylo možné v letních měsících jednoduše demontovat, čehož se na stavebních drážkách hojně využívalo. I přesto, že poslední vyrobené lokomotivy jsou staré více jak padesát let(!), dosud jich velké množství existuje na muzejních dráhách a několik také na dosud existujících dráhách průmyslových.
![]() |
Borovanská lokomotiva BNE 50 na zbýšovské dráze (září 2010)
|
Ve sbírce MPŽ jsou dva stroje tohoto typu. První lokomotivu vyrobenou roku 1952 zakoupilo muzeum v roce 1997 z Calofrigu Borovany, kde jezdila asi na 3 km dlouhé jílové drážce o rozchodu 600mm. Po zrušení drážky byla spolu s druhou stejnou lokomotivou a stroji BN 30 a BN 30 R převezena do sesterského závodu ve Zlivi, kde však pro jiný rozchod zlivské úzkokolejky nebyla v provozu. Zvláštností této lokomotivy byly kamínka na tuhá paliva v budce obsluhy. Jinak byla, ale lokomotiva v překvapivě původním a dobrém technickém stavu. Lokomotiva byla v roce 2010 opravena a zprovozněna. Bohužel se v průběhu jejího provozu objevily poruchy na izolačních stavech původních trakčních motorů a silové elektroinstalace. Pro tuto závadu musela být lokomotiva odstavena a v současnosti je opravována. V rámci opravy je na lokomotivu dosazena elektrodynamická brzda, bez níž by byl provoz na zbýšovské "horské" dráze velmi problematický.
![]() |
Stav borovanské lokomotivy před opravou |
![]() |
Při opravě lokomotivy byl vyvázán i spalovací motor. Bohuže jeho stav byl takový že musel být nahrazen jiným motorem 3S110 |
![]() |
V létě 2010 lokomotiva absoulvovala mnoho zkušebních jízd. |
![]() |
V září 2010 měla lokomotiva již nový nátěr i boční krycí plechy. |
Druhou lokomotivou BNE 50 MPŽ je stroj zakoupený jeho členem Michalem Huškem v Železárnách a drátovnách Bohumín. Ten ji později daroval MPŽ. Stroj v Bohumíně jezdil na rozchodu 760mm, typickým pro celé Bohumínsko dříve i ve veřejné dopravě. Tato lokomotiva která byla vyrobena v roce 1951 je na rozdíl od borovanské vybavena vzduchem chlazeným motorem Tatra a masivními odpruženými spřáhly. Kapotáž však není v dobrém stavu a bude opravena, budka bude muset být vyrobena zcela nově. Náročná oprava spojená s přerozchodováním na 600mm nyní probíhá v brněnské firmě Lokomont. Ve sbírce MPŽ jsou tak zastoupeny kdysi tolik rozšířené lokomotivy v provedení, jak s motorem Škoda, tak Tatra.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | Stavostroj Praha n.p. závod Stavoloko Radotín 1945 - 1956 |
Typ | BNE 50 |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda 3S110, naftový, stojatý, vodou chlazený Tatra T 114 (T 924 A), naftový, stojatý, vzduchem chlazený |
Typový výkon | 33 kW/45 k |
Přenos výkonu | elektrický |
Spouštění motoru | ruční nebo elektrické |
Tažná síla | 23,05 kN |
Max. rychlost | 18 km/h |
Brzda | ruční páková |
Hmotnost lokomotivy | 8,6 t |
Rozchod | 600 mm |
Průměr hnacích kol | 450 mm |
Celkový rozvor | 1 500 mm |
Délka přes spřáhla | 4 210 mm |
Šířka | 1 350 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 2 460 mm |
Minimální poloměr oblouku | 12 m |
![]() |
Pohled na přední část stroje z Bohumína zachyceného v hale bývalého LD Brno - dolní nádraží. lokomotiva na svou opravu ještě stále čeká |