Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/bn30r_kabrio  •  Vydáno: 27.4.2017 11:17  •  Autor: Filip Kaněk

BN30R

 
 
Lokomotiva je novější verzí lokomotiv BN 30 a BN 30U, s kterými má shodný rozvor, průměr náprav a naftový motor s převodovkou. Vyráběla se ve čtyřech modifikacích, s úzkým a širokým rámem a s kabinou strojníka nebo bez ní. Startování naftového motoru se provádělo pomocí startéru z baterií, umístněných před vodním chladičem. nebo v případě potřeby i ručně, klikou. U prvních lokomotiv byla přední kapota i stanoviště strojníka shodné jako u typu BN 30U,. Lokomotiva je stejně jako její předchůdkyně stavěna pro těžké provozy průmyslových podniků. Jedná se o velice rozšířený typ průmyslové úzkorozchodné lokomotivy, s kterou jsme se mohli setkat v mnoha podnicích nejen u nás, ale i v oblasti bývalé NDR, kam byly tyto lokomotivy vyváženy.
 
Naše lokomotiva byla získána z impregnačního závodu v Bystřici pod Hostýnem v roce 1995, kde dříve posunovala s vozíky loženými řezivem k impregnaci. Lokomotiva pochází z vůbec první vyrobené ověřovací desetikusové série BN30R v roce 1959 s výrobním číslem 004. Na její renovaci dříve nezbýval čas, ale byla alespoň deponována pod střechou v Mladějově. V roce 2005 se stále neprovozní stroj stěhoval do Zbýšova a na její opravě se rozeběhly alespoň dílčí práce na opravě původní kapotáže. V mezičase byly též získány a tipovány díly pro provedení renovace.  Naplno se oprava rozjíždí v roce 2015. Pro co nejvěrnější a pečlivou renovaci do původního stavu nakonec poslouží díly z mnoha jiných lokomotiv, neboť stroj se nacházel nekompletní a v žalostném stavu. Lokomotiva po opravě doplní naši expozici poválečných průmyslových lokomotiv a bude jistě ozdobou vlaků pro fotografy.

 

Technické údaje
Výrobce ČKD Praha, závod Radotín
Rok výroby 1959
Typ BN 30R
Uspořádání B dm
Motor Škoda Diesel 2S110, naftový, stojatý, vodou chlazený
Typový výkon 22 kW/30 k
Počet válců 2
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 1 500 min-1
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční nebo elektrické
Tažná síla 10.2 kN
Rychlost.stupeň - Max. rychlost 1.- 6 km/h 2. - 12 km/h 3. - 18 km/h
Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 5,4 t
Rozchod 600 mm
Průměr hnacích kol 450 mm
Celkový rozvor 845 mm
Délka přes spřáhla 2 970 mm
Šířka 1 100 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 050 mm
Minimální poloměr oblouku 7 m
 
Lokomotiva BN30R v depozitáři ve zbýčově v roce 2005 - Lokomotiva je stále v nálezovém stavu. 
oprava lokomotivy v zimě 2015/2016
Tovární snímek 
snímek továrního fotografa
Náhled propagačního letáku ČKD. po kliknutí na obrázek se otevžer ve větší velikosti.