Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/md2  •  Vydáno: 28.4.2017 10:28  •  Autor: Filip Kaněk

MD2

 

 

 

Výrobu lokomotiv MD 2 zahájila firma O&K v polovině třicátých let minulého století v Německu. Pohonnou jednotku tvořil vznětový dvouválec O&K (později také Deutz) a třírychlostní převodovka. Přenos síly z předovky na nápravy byl pomocí válečkových řetězů. Pro jednoduchou obsluhu a spolehlivost se tento typ stal v sektoru třicetikoňských polních lokomotiv dominantním, vyráběným ve vysokých počtech. Na našem území prodej lokomotiv zajišťovala pražská pobočka firmy O&K. Po zahájení druhé světové války výrobu lokomotiv převzala firma Montania Babelsberg (MBA) a Nordhausen. V roce 1942 byl tento typ vybrán do schválené typové řady válečných lokomotiv a pod označením KLM5 (Kriegslokomotive) vyráběn ve vysokých počtech v několika továrnách, včetně české pobočky O&K v Praze Vysočanech. Ve Vysočanech pokračovala výroba lokomotiv pod označením KLM5 i v poválečných letech, ale už s českým motorem Slavia. V roce 1947 byla výroba inovována a lokomotivy dále vyráběny jako typ BN30 (MD 2 š) s motorem Škoda 2S110. Výroba těchto strojů pokračovala v dalších inovačních verzích (BN30U a později BN30R) až do počátku 70. let. Paradoxně tak byly v základu stejné lokomotivy dodávány i na německé území (NDR), odkud byla dříve výroba převzata.

Lokomotiva MD2 MPŽ byla vyrobena v roce 1940 v Německu v provedení bez budky. MPŽ ji získalo z cihlárenské drážky u Zlína. Oproti lokomotivám BN30 zaujme krátký rám a také děrované (stejně jako mřížka chladiče) boční plechy kapoty. Původní motor je však nahrazen českým dvouválcem Škoda 2S110. Lokomotiva je nyní umístěna v depozitáři ve Zbýšově.   

 

Technické údaje
Výrobce/rok výroby MBA Montania Babelsberg (dříve O&K)/1940
Typ MD2
Uspořádání B dm
Motor Škoda Diesel 2 S 110, naftový, stojatý, vodou chlazený
Typový výkon 22 kW/30 k
Počet válců 2
Průměr válce / zdvih pístu 110 / 150 mm
Maximální otáčky 1 500 min-1
Přenos výkonu mechanický
Spouštění motoru ruční nebo elektrické
Tažná síla 10.2 kN
Max. rychlost 1. rychlostní stupeň - 6 km/h
2. rychlostní stupeň - 12 km/h
3. rychlostní stupeň - 18 km/h
Brzda ruční páková
Hmotnost lokomotivy 5,6 t
Rozchod 600
Minimální poloměr oblouku 7 m