Zdroj: http://www.mpz.cz/osobni-vozy/hrosak  •  Vydáno: 5.6.2017 15:15  •  Autor: Filip Kaněk

Hrošák

 

Myšlenka stavby krytého osobního vozu začala být aktuální ihned v začátku působení MPŽ v Mladějově. Tamní poněkud drsnější podnebí si žádalo alespoň malé a vytápěné zázemí při opravách tratě, či jízdách v časté nepřízni počasí. Jelikož další osud původního mladějovského tříokěňáku nebyl tehdy ještě znám a předpokládalo se, že neexistuje, byla zvolena cesta novostavbou na pojezdu tehdy ještě početných dvoukubíků. Návrhu i vlastní stavby se ujal Hroch (viz. pojmenování oblíbeného vozu). Kostra skříně je svařovaná z profilů, vně obložená dřevem. Mezi vnitřním sololitovým obložením a vnějším dřevěným je izolace, zaručující dobrou tepelnou pohodu. V každé stěně, mimo zadní, je umístěno jedno neotvíratelné okno. Zadní stěna je vybavena posuvnými dveřmi na kryté plošině s brzdou. Výtápění interiéru zajišťují kamna na tuhá paliva, jejichž paradoxně slabou stránkou je velká výhřevnost oproti malému prostoru. Uvnitř vozu najdeme také stolek, pro drobnou přípravu jídla a dvě přenosné lavičky pro pohodlné usazení sedmi osob. Osvětlení je petrolejové. Další výhodou variabilního interiéru je možnost vyjmutí laviček a umístění běžné postele, čehož se využívalo v zimních měsících, kdy se jednotlivci nevyplatilo vytápět ubytovnu. Vůz bez závad tvořil základ většiny pracovních vlaků i prvních osobních. V pracovních vlacích také plnil funkci brzdícího vozu. Později byl při pravidelných jízdách využíván i jako stabilní prodejna jízdenek. V roce 2005 vůz Mladějov opustil a v roce následujícím se opět stane nepostradatelným pomocníkem při opravě a přestavbě tentokrát zbýšovské dráhy.

 

Technické údaje
Výrobce MPŽ
Typ Osobní uzazřený
Rok výroby 1997
Hmotnost vozu cca 1,5 t
Celkový rozvor 900 mm
Délka přes spřáhla 3 540mm
Šířka 1 920 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 470 mm
počet míst k sezení 7
Rozchod 600 mm

 

 

Kostra vozu
Obkládání dřevem
Již téměř hotová hrubá stavba
Hrošák spolu s maldějovským tříkokeňákem před opravou provedenou MPŽ
Vykolejení při jedné z jarních jízd v roce 1999
Jeden z mnoha pracovních vlaků na obnově mladějovské železnice
Hrošák spolu s ostatnímy osobnímy vozy MPŽ
 Vúz byl zařazován téměř do všech pracovních vlaků
Nakládka Hrošáku do kamionu směřujicího do Zbýšova
Pohledem na Hrošák v depozitáři ve Zbýšově se loučíme.....