Zdroj: http://www.mpz.cz/lokomotivy-motorove/dh35 • Vydáno: 12.7.2019 11:26 • Autor: Filip Kaněk
Důlní dieselová lokomotiva řady DH 35 D.0 je určena k tažení vlakových souprav po kolejových podpovrchových dráhách s přepravou nákladů nebo osob. Mohou být používány v hlubinných dolech s nebezpečím výbuchu uhelného prachu a metanu. Lokomotiva je pro snadnější přepravu do dolu rozebíratelná na tři hlavní díly - dvě kabiny a motorovou část. Kabiny jsou vybaveny ovládacími, kontrolními a bezpečnostními prvky a přístroji sloužícími k bezpečnému ovládání stroje. Motorovou část tvoří dieselový motor Škoda 3S110 a hydraulický pohon. Motor je vybaven ochranou sacího a výfukového traktu zařízením zamezujícím iniciaci výbuchu metanu. Výfukové plyny jsou chlazeny vodou ve speciální výfukové skříni. Spouštění motoru se provádí stlačeným vzduchem. Přenos výkonu na nápravy obstarává hydraulická soustava převodu s automatickou regulací výkonu přes vzájemně propojené mechanické převodovky umístěné na nápravách.
Zbýšovská lokomotiva DH35 D.0 byla vyrobena v roce 1984 pod výrobním číslem 001 jako prototyp svého typu. Lokomotiva byla dodána na důl Rudý říjen (později důl Heřmanice), kde jezdila v podpovrchové dopravě. V roce 1992 prodělala lokomotiva generální opravu u výrobce a po návratu na důl Heřmanice se již nedostává pod povrch, protože důl je v útlumu. V roce 1993 je lokomotiva přesunuta do podzemí dolu Paskov, kde byla provozována pod číslem 362. Na sklonku roku 2017 je lokomotiva vytažena z dolu na povrch, odkud ji v polovině roku 2018 získalo spolu se sesterskou lokomotivou č. 351 do svých sbírek Muzeum průmyslových Železnic a převezlo oba stroje na zbýšovskou dráhu.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce/rok výroby | ZTS Závod Hliník /001/1984 |
Typ | DH 35 D.0 |
Uspořádání | B dm |
Motor | Škoda Diesel 3 S 110, naftový, stojatý, vodou chlazený |
Typový výkon | 35 Ks |
Počet válců | 3 |
Průměr válce / zdvih pístu | 110 / 150 mm |
Maximální otáčky | 1 200 min-1 |
Přenos výkonu | hydrostatický |
Spouštění motoru | ruční nebo tlakovzdušné |
Tažná síla | 19 kN |
Max. rychlost | 18 Km/h |
Brzda | ruční páková, hydaulická |
Hmotnost lokomotivy | 7 t |
Rozchod | 600 |
Minimální poloměr oblouku | 8-10 m |
Lokomotiva č.362 spolu se svou sestrouu č.351 na první koleji zbýšovského nádražíčka.
Prospekt výrobce.