Zdroj: http://www.mpz.cz/osobni-vozy/pinu2  •  Vydáno: 29.3.2017 12:58  •  Autor: Filip Kaněk

Pín/u-2

Velké letňáky

 

Když v roce 1997 zahájilo Muzeum průmyslových želenic Brno provoz výletních vlaků na mladějovské průmyslové dráze, vyvstala samozřejmá potřeba osobních vozů. Jako nouzové a rychlé řešení vznikla na plošinových vozech z ústecké chemičky nástavba podélných lavic se zábradlím. Trojice vozů zvaných „lavičky“ se v provozu rychle osvědčila díky příjemnému a kapacitnímu cestování. Ovšem při náhlé nepřízni počasí měli cestující bez deštníku smůlu... Po provozních zkušenostech s těmito provizorními vozy vznikla postupně v letech 2002 - 2003 dvojice vozů, jež díky střeše a příjemnému interiéru s podélným a příčným sezením poskytovala cestujícím přeci jen více pohodlí. Jako základ posloužil opět rám a podvozky z ústeckých plošiňáků. Během provozu byly vozy vybaveny podvozky s odpruženými nápravami, kdy jeden podvozek je vždy bržděný. Inspirací pro líbivý hnědo krémový náter byly staré brněnské tramvaje. V provozu se vozy osvědčily a částečně nahradily svoje předchůdce legendární „lavičky“, jejichž stav se na povětrnosti rychle zhoršoval.

V roce 2008 se letní vozy stěhují do svého nového domova MPŽ ve Zbýšově. Po nutných počátečních opravách byly ještě téhož roku zprovozněny a jsou zde nenahraditelně nasazovány do provozu v letním i zimním období.

Vůz Pin/u - 2 má provedeno odpružení dvojkolí pomcí vynotých pružit a proti druhému vozu je vybaven ještě zábradlím nad rovinou bočního opláštění. 

 

Osobní vlak s lokomotivou BN30U a vozy Pín/u po výjezdu z vrcholového zážezu