Zdroj: http://www.mpz.cz/osobni-vozy/letnak  •  Vydáno: 29.3.2017 12:58  •  Autor: Filip Kaněk

Letňák Ci/u-1

 
 

Ještě před zahájením pravidelných jízd pro veřejnost v roce 1997 vzniklo několik návrhů na podobu osobních vozů, protože na mladějovské dráze osobní doprava nikdy neexistovala a bylo nutno zajistit potřebná vozidla. Od počátku se počítalo s přestavbou plošinových vozů z ústecké chemičky. Jelikož realizace tohoto projektu se z nejrůznějších příčin vlekla, přistoupil „Hroch“ k realizaci dvounápravového letního vozu, určeného do soupravy s původním opravovaným tříokenným vozem. Rozměry i tvar střechy vycházely právě z tříokeňáku. Oproti tomuto vozu byl letňák prodloužen o druhou plošinu a rovněž byl zvětšen rozvor náprav. Nutno podotknout, že stavba vozu trvala pouhého půl roku a to přes zimu 1999/2000. Premiéru měl vůz při první veřejné jízdě v květnu 2000. Tato jízda však dopadla poněkud neslavně a vůz si získal dlouho přežívající přezdívku „vykolejovák“. Po úpravě vypružení a spřáhel už vůz jezdil spolehlivě a bez závad až do roku 2005, kdy byl převezen do depozitáře MPŽ na dole Jindřich. Slabinou oblíbeného vozu je pouze dvounápravový pojezd s velkým rozvorem, který pohodou jízdy nemůže konkurovat čtyřnápravovým vozům. V roce 2006 se letňák účastnil oslav výročí železnice v Zastávce, kde v celovozové reklamě představoval projekt přestavby zbýšovské dráhy. Prvního nasazení na této nové úzkorozchodné trati by se vůz měl účastnit již v roce 2007.

 

Technické údaje
Typ Osobní uzazřený
Rok výroby 2000
Hmotnost vozu 2,8 t
Celkový rozvor 1 400 mm
Délka přes spřáhla 4 900 mm
Šířka 1 860 mm
Výška nad temenem kolejnice 2 600 mm
počet míst k sezení 16
Rozchod 600 mm
 
 
 
 
Vůz v hrubé stavbě na jaře 2000
 
 
 
Ve společnosti "šaliny" a "tříokeňáku v roce 2004 v Mladějově
 
 
 
V létě 2006 před depozitářem na dole Jindřich ve Zbýšově
 
 
 
Interiér vozu
 
 
 
 
Vůz na expozici MPŽ při oslavách 150-ti let dráhy Brno - Zastávka
(viz samostantá fotogalerie )