Všechny zájemce vítáme u bohaté červnové fotokroniky, která i letos dokumentuje tradičně modelové akce v tomto měsíci pořádané. I letos se MPŽ účastnilo brněnského již 3. setkání modelářů supervelkých měřítek a parních strojů pod názvem Parní Olympia. Také červnový provozní víkend ve Zbýšově byl zaplněn modely, které doplňovaly výstavu velkých vozidel. No a na nynější konečné naší úzkokolejky vyrostla nová dominanta, ale vše popořadě...
Stojí!
Tvůrce sloupu a pořadatel akce, je více, než spokojen.
Malá oslava může začít.
Večerní železniční romantika.
Už se tematicky přesouváme do Modřic nedaleko Brna, kam právě dorazila normálně rozchodná béeska typu BS200. Oproti té naší je o něco větší a výkonnější, ale rodinnou (či technicky řečeno - konstrukční) podobu nezapře.
Nejen, že silniční doprava tu železniční svými výkony ve velké většině nahradila, ale už i přepravy kolejových vozidel po silnici jsou zcela bežné a více než symbolické.
V tomto případě se, ale jedná přesun lokomotivy mimo kolejovou síť na krátkou předváděcí trať v srdci obchodního centra. Opět více, než symbolika dnešní doby.
Lokomotiva je na svých kolejích, tak jak to má být.
A vlastní dominatou začneme. Na cestu na odbočku Ferdinandská je připraven čerstvě dokončený sloup s označníkem stanice. Název stanice je doplněn symbolem skříženého mlátku a kladiva topůrky vzhůru, představující uzavřený důl. Svým způsobem sloup bude představovat určité pietní místo a vzpomínku na více než stoletou činnost černouhelného dolu Ferdinand v této krásné lokalitě.
Na akci Parní Olympia přijíždí opět se svou polní drážkou i MPŽ.
Vše dorazilo v pořádku, vykládka a stavba předváděcí drážky může začít.
Další den ráno, už je vše připraveno na nápor zájemců o svezení i prezentaci.
V sousedství naší drážky našli svoje místo muzejní autobusy brněnského technického muzea.
Předváděcí polní drážka.
Brzy ráno ožila i velká béeska.
Několika fotkami se podíváme i na dění na místní parkové dráze provozované Společností moravských parkových drah. Evropské setkání modelářů supervelkých měřítek je vždy zajímavá podívaná a o modely úzkorozchodných vozidel není nouze. Garatka přijela ze Švýcarska.
Model populární mašinky AEG z rakouského Mixnitzu.
Překrásné modely vozidel polních drážek přijely z Čech.
Nýtované kiplóry OaK.
Ještě před vztyčením sloupu samotného, byla dokončena úprava okolí.
Rotudna plná zatopených lokomotiv.
Na trať vyjíždí nejvýkonnější stroj setkání.
Hustý provoz na parkové dráze.
Premiéru měly v provozu obdivuhodné modely legendárních strojů T47.
Podvečerní pohled do depa s modelovými mašinkami polních drah.
Vyleštěné kolejničky naší předváděcí polní drážky dokazují, že i u nás panoval čilý provozní ruch.
Zpátky do Zbýšova. Pohledem do dílny zjistíme, že vybavení umožňuje i pohodlné vyvázání podvozků tunu a čtvrt těžkého vozu.
Skříň byla odstavena venku na výtažné koleji a vyčkávala na opravené podvozky.
Podvozky důlního osobního vozu DM12 na opravě, která zahrnovala výměnu poškozeného kola.
Nové ohniště doplňuje prostranství mezi kolejemi vlastní odbočky.
Tímto snímkem se přesouváme do poloviny měsíce a předvečer modelářského dne.
Další den ráno už je vše připraveno a hlavně jezdí.
O zvídavé návštěvníky není nouze.
K vidění jsou opět i modely vozidel MPŽ.
Velké množství se sešlo modelů tramvají v měřítku 1:87.
Modely byly k vidění i venku, byť počasí nepřálo.
Bez komentáře...
Modelům zahradní železnice počasí nevadí, obsluha to snášela ve větru hůř.
I parní válec na výstavu dojel.
Opět se vozilo uhlí i dřevo.
A jdeme na to. Dobrodružná manipulace s břemenem.
Samozřejmě hlavními objekty zájmu jsou vystavené muzejní stroje skutečné.
V novém laku se představuje důlní lokomotiva BND30.
Na ferdinadské odbočce už také končila většina vlaků a toto jinak zapomenuté místo ožilo.
Objíždění soupravy využívá samospádu.
Jedním z nejromantičtějších, ale i sklonově nejnáročnějších míst na trati, je úsek pod výhybnou Babice.
Snímkem z poklidného nádražíčka s přijíždějícím vlakem uděláme tečku za úspěšným modelářským dnem.
Závěrem ještě několik náladovek z naší úzkokolejky, která do krajiny už neodmyslitelně patří.