V září bylo ještě velmi teplo. Ale i na Moravu konečně dorazily nějaké dešťové srážky, takže svoji příležitost dostaly opět i parní mašinky. A protože už nám pára chyběla, přidali jsme si jeden provozní den navíc. Krom tradičního ukončení sezóny, jsme premiérově uspořádali akci Retro ve Zbýšově. Akce měla velmi kladný ohlas, takže si i tady také ukážeme sérii zajímavých fotek.
K nápravám je už také připraveno veškeré příslušenství.
Ložiska jsou opět zpáky na osách náprav. Doba, kdy bude stát lokomotiva opět zpátky na kolech se blíží. Ale o tom zase příště.
Několika snímky si opět připomeneme likvidace težní věže šachty Jindřich II v bezprostředním sousedství areálu muzea.
Dílo zkázy je definitvně dokonáno. Těm, co přítomnost věže ve Zbýšově přirostla k srdci, či dokonce těm, kteří v jejích těžních klecích sjížděli denně do hlubokého podzemí, je z takového pohledu velmi smutno u srdce. Po padesáti letech se historie centrálního dolu Rosicko oslavanského uhelného revíru uzavřela. Poslední památkou zůstavají těžní věž dolu Simson ve Zbýšově a věž dolu Kukla v Oslavanech. Zelený pás křoví v polích v horní části fotky ukrývá pozůstatky výchozího budu nákladní lanovky do oslavansk
My jsme se s těžní věží symbolicky rozloučili už na konci brigády v květnu. Památkou tak zůstavá nespočet fotek z těchto míst, kam znovu život přivedlo Muzeum průmyslových železnic v roce 2005.
A jak vidíme, život je to veselý. Retro den v muzeu začíná.
Dobové oděvy a relikvie let 60. -80. jsou samozřejmostí.
Abychom navázali na fotky z minulého měsíce, podíváme se, jak pokračovaly práce na renovaci polní parní lokomotivy Henschel Fabia výrobního čísla 12311 z roku 1913. Mašinku vidíme ve vratech zcela vlevo ve společnosti obou provozních krasavic.
Uvnitř haly je připravena vzpomínková expozice dobových každodenních potřeb a hraček.
Dobové oděvy a potřeby.
Koutek s hračkami dnešních čtyřicátníků.
I venku je velká výstavka hraček i domácích spotřebičů.
Venkovní výstavku zpřestřovala zahradní železnice LGB, která spatřila světlo světa v roce 1968, pro nás v té době ve stěží dostupném západoněmeckém Norimberku.
K vidění jsou modely z let 70. a 80. Na snímku vzácný model vyrobený ke dvacetiletému výročí značky LGB firmy Lehmann z roku 1988. Jeho zprovoznění a renoce po letech někde v zatuchlém sklepení bylo načasování prác vě do akce Retro ve Zbýšově.
Od modelů k jejich předlohám. Venku odpočívala Octavia Combi před nakladačem Weimar T174.
V peci je žhavo...
... a mašinfíra vyčkává v klidu před výtopnou na čas odjezdu.
Nádraží se plní před odjezdem dalšího vlaku.
Pohled na rám na denním světle. V přední části je už osazeno nově vyrobené plnící hrdlo.
Odjéézd!
Romantika v Babicích.
Společná fotka na závěr "Retra".
Fotokroniku připravil Robert Dujka © MPŽ 02/2016.
Tudy se napouští, teda bude opět napouštět, voda do vodojemu v rámu mezi koly.
Detailní pohled na renovované odvodňovací ventily parního válce.
Pomocí soustavy pák a táhel ovládá ventily srojvůdce ze svého stanoviště.
Nově vyrobená spojovací trubka vodních prostor v rámu. Jelikož je trubka na nejnižším místě, nalezneme na ní vypoštěcí šroub, kterým se vodojem dá jednoduše vypustit.
Líbivý pohled na opravené nápravy v původním zbarvení.
A opět pohled na vyražené znaky výrobce. Nahoře výrobní číslo stroje 12311, dole výrobce Henschel a rok výroby 1913. Tehdy nikdo netušil, že se tato lokomotiva shodou zajímavých okolností dožije roku 2013. A nejen jeho.