Příznivce MPŽ vítáme u ohlédnutí za uplynulým koncem léta v muzeu. Minulá fotokronika se věnovala větší části prázdnin. V této se tak pro úplnost objeví i několik fotek z konce srpna.
Na trať nepravidlně vyrážely pracovní vlaky, zejména kvůli drobné údržbě trati a okolí.
Současný konec přerozchodované trati pak dokládá tento snímek z rozcestí u babického hřiště.
Trať nyní lemují pečlivě opravené původní přejezdové označníky. Tento u střelnice byl kdysy vyroben ze staré kolejnice zbýšovské dráhy.
Střelnice je dobře vidět v pozadí, lemovaná Babickým lesem.
Zajímavý vláček několik dnů zpestřoval prostor před halou. Vznikl náhodou po přeskládání vystavených vozidel v hale. Pěkně je vidět trojice různých kiplórek o objemu korby jeden kubík, třičtvrtě a půl.
Nově postavené odstavné koleje v areálu muzea umožnily vytáhnout, doslova z křoví, před zvídavé zraky návštěvníků vzácné letité vozíky. Jejich mnohdy předválečnou dobu vzniku dokládá jejich nýtovaná konstrukce. Po nakolejení musela projít údřžbou jejich pevně zatuhlá ložiska.
Na několika následujících snímcích je zaznamenána oprava spojená s přerozchodováním vozíku z dnes již nenexistující úzkokolejky ve Zlivi v Jižních Čechách. Zde je osazována upravená náprava ložisky.
Na přerozchodování náprav navazuje nutná úprava brzd. Rozchod byl za pomoci externí firmy zmenšen o 10 centimetrů. Tedy ze 700 na našich 600 milimetrů.
Poslední srpnovou akci doprovázel po celý den nepříjemný déšť.
Poprvé na šestistovce.
Zkušební jízda nově zprovozněného vozidla je vždy malým svátkem a zadostiučiněním.
Původní nepoškozená podoba jednokubíkového vozíku poodhaluje jeho osud. Vyroben byl v roce 1989 v OPP Rimavská Sobota pro úzkokolejku keramičky ve Zlivi s tamním rozchodem 700 mm. Spolu s několika dalšími byl určen jako záložní a v tichosti se tak nikdy nenasazen do provozu dočkal až likvidace drážky v roce 2005 (celých 16 let!), kdy byl odkoupen MPŽ a určen k muzejním účelům. Kvůli možnosti předváděcího provozu byl přerozchodován na běžných 600 mm rozchodu kolejí.
Jako ukázka ruzných konstrucí doplnily vystavený opravený vozík další kiplórky. Tyto jsou, ale mnohem starší, z první poloviny minulého století. Jako většinu ostatních exponátů je pojí jedno společné - o mnoho let přežily svoje drážky v různých koutech republiky a zůstaly mnohdy jako jediné trojrozměrné památky na ně.
V rámci úklidu a úprav v hale, či průbežných oprav lokomotiv, se na dením světle občas setkávají početná deponovaná vozidla.
V pozdních večerních hodinách se v této opravené podobě poprvé setkaly i dvě elektrické mašinky z chemičky v Ústí nad Labem.
Na upravené fotce je pěkně vidět nově dosazený sběrač na lokomotivě TLD6,5 z šedesátých let. Od zprovoznění jí, ale bohužel zásadně dělí, současná absence celé ostatní elektrické výzbroje.
Předvolební kolotoč před nekonanými volbami se nevyhnul ani muzeu.
Poslední letošní jízdy pro veřejnost byly spojeny s oslavami Dne železnic v jejichž rámci byl i vypraven parní vlak z Brna do Zastávky.
Napjatý jízdní řád sestavený s očekávaným velkým zájmem o svezení.
I přes nepřízeň počasí si cestu do muzea řada lidí našla. V soupravě se po delší době ukázal i malý zimní osobní vůz "Hrošák".
Očekávání se více než vyplnilo a provozu se objevil nejen populární uhlák, ale opět i zimní Hrošák.
Takovému zájmu ovšem areál i vozidla odolával s vypětím všech sil.
Ani "stánek" s občerstvením si zdaleka na nezájem stěžovat nemohl.
Pěkné počasí v ostatních dnech umožnilo pomalu pokračovat na opravách vozidel. Naši nejmladší pečlivě čistí kapotu mašinky BN30.
Kapota je natřena, osazena naftovou nádrží a čeká na usazení na rám lokomotivy.
Dvojice velmi podobných mašinek v odpoledním sluníčku. Znalé zaujme rozdílná šířka rámu mašinek. Široký rám umožňoval provoz na početných drahách s třičtvtě metrovým rozchodem.
Po vzoru předchůdkyň, strojů Md2, ze čtyřicátých let, dostala i tato mašinka v rámci opravy otevřené stanoviště se stříškou.