mpz

Prosinec 2010 - únor 2011

photo1.jpg Nynější zima překvapila svou vytrvalostí a dlouhodobě nízkými teplotami. Velká většina prací v muzeu byla z tohoto důvodu výrazně utlumena, protože zázemí pro práce v teple v podstatě dosud nemáme. Venku byl dlouho sníh a led, později promrzlá zem. Rovněž letité motory lokomotiv, či bagru si s teplotami pod bodem mrazu při startování nerozumí. Mnoho fotografií nebylo pořízeno a velká část z těch které vznikly, byla pořízena mobilem, za nepříznivého počasí, takže je nutno tuto kroniku brát jen dokumentačně.
photo10.jpg Tento obrázek se vrací časově zpátky, ale je zde pro srovnání s fotkou následující.
photo11.jpg V další etapě rekonstrukce byly vybourány ve stěně k silnici otvory původních oken. Oken jsme si všimli na fotografii z počátku minulého století a v rámci rekonstrukce budovy budou po mnoha letech obnoveny.
photo12.jpg Pohled z interiéru zachytil nově, či opětovně, dostavěný opěrný sloupek nadokenních kleneb.
photo13.jpg Ve stěně vedlejší se právě pracuje na otvoru pro dveře vedoucí ke kolejím.
photo14.jpg Tady už vrcholí úsilí při přesné výrobě nových schodů.
photo15.jpg
photo16.jpg Už se to rýsuje.
photo17.jpg Operace se podařila, hurá na bydlení v podkroví.
photo18.jpg Schody, prozatím bez zábradlí.
photo19.jpg Ze strany od silnice zatím prostor před domkem připomíná stav, jak vypadal areál muzea po koupi v roce 2005. Zámek Šípkové Růženky.
photo2.jpg V poslední fotogalerii byla zmíněna oprava střechy strážního domku. Oprava střechy se v zápětí "zvrhla" v zaslouženou celkovou opravu této letité budovy. Většina prací se tak točila kolem domku a proto i fotky se tomuto tématu nejvíce věnují. Na této fotce jsou vidět obnažené krovy právě ve chvíli, kdy jako na schvál přišla vydatná sněhová nadílka.
photo20.jpg Pohled z blízka na domek po zlikvidování křovin a naplavenin.
photo21.jpg Likvidace křovin.
photo22.jpg Pohled na domek po vykácení křáků.
photo23.jpg Na boj s křovisky a náletovými dřevinami vyrazil i náš nakladač.
photo24.jpg Po prvotním vyčištění prostoru okamžitě započala stavba nového oplocení, jímž vznikne nová tolik potřebná "zelená plocha" muzea.
photo25.jpg Úprava dominatního stromu pomocí motorové pily proběhla ve dvou etapách.
photo26.jpg Po prvních pokusech s odstraněním vlnitého oplocení ze 70. let se otevírají nové pohledy.
photo27.jpg "Větrůvka", původem starobylá výdušná štola zbýšovských dolů. Kvůli přirozené cirkulaci vzduchu byla vybudována na kopci. Do dnešních dnů se dochovala pouze přilehlá hospodářská budova správce areálu.
photo28.jpg Pohled na muzeum se začíná otvírat.
photo29.jpg Takto přibližně přivítá návštěvníky muzeum v nové sezóně. Nás však čeká ještě dvouměsíční dávka pilné dřiny.
photo3.jpg Tady už situace vypadá poněkud optimističtěji.
photo30.jpg Na kolejích je vše při starém. Pohled na prastarou lokomotivu pravděpodobně válečné řady KML5 z pily Rokytnice, jež postupně před několika lety doputovala až do Zbýšova.
photo31.jpg Jeden z vozíků nedávno (koncem roku 2010) zlikvidované úzkokolejky v cihelně Časy.
photo32.jpg Odstavné koleje za halou opět zcela vyčerpaly svoji kapacitu.
photo33.jpg Všudy přítomné dřevo poslouží v sezóně jako předkrm parní mašince.
photo34.jpg Malá a velká, dvojice lokomotiv BN30R.
photo35.jpg
photo36.jpg Na trati se o víkendech usilovně štěrkuje a podbíjí.
photo37.jpg Vozík na konci vlaku je jedinou dochovanou kiplórou z obří Bohunické cihelny - v originále "Bohonitzer Ziegelwerke Gustav Kohn und Sohn" v Brně. Ač cihelna disponovala vlastní elektrárnou s dvojicí parních turbín a záložním stojatým parním dvouválcem, dvěma velkými kruhovými pecemi, parními sušárnami a hustou sítí úzkokolejek s výtahy do několika pater, přesuvnami, paprskovými točnami, mosty, svážnými řetězovými drahami a vlastní vlečkou s lokomotivou řady 310, do dnešních dnů se nedochovalo téměř nic.
photo38.jpg Vyrovnání trati pomocí ručních zvedáků a dřevěných podložek před následným zasypáním a podbitím.
photo39.jpg To už je ze stručného průřezu zimou 2010/2011 vše. Další fotokroniky už by se měly opět objevovat pravidelně. Připravil Robert Dujka © MPŽ 02/2011.
photo4.jpg
photo5.jpg Mokrý sníh, mlha - ideální podmínky pro práci na střeše.
photo6.jpg Střecha je hotová. Jen ten nepořádek všude kolem zvýrazňuje rozdíl mezi rekonstrukcí a novostavbou.
photo7.jpg Střecha budovy přístavku však kolidovala s novou střechou a byla částečně rozebrána. Následně jsme museli střechu přístavku provizorně uzavřít. Důvod tohoto řešení je ten, že značně "poslepovaný" přístavek bude později zbourán a nahrazen vícefunkční přístavbou, která bude mít střechu v jiné výšce.
photo8.jpg Po úklidu okolí se na domku objevily nové dveře zpřístupňující půdní prostor.
photo9.jpg
39 files on 1 page(s)