Budoucnost
Vzhledem k prudkému rozvoji MPŽ v minulých letech, jeho budovatelskému úsilí a výsledků činnosti v Mladějově, je na snadě, že členové muzea nebudou chtít své úsilí ukončit přestavbou rozchodu tratě a vybudováním zázemí a expozice v Babicích.
Plánů na budoucí rozvoj dráhy je mnoho a jejich středem je snaha o prodloužení tratě do její původní délky a ukončení ve Zbýšově, tak aby dráha mimo výletního, získala i drobný dopravní charakter, jako spojení obcí Zastávka, Babice a Zbýšov. (viz. název dráhy)
Výhledy dalšího rozvoje bodově:
-
Přemístění začátku dráhy přímo do železniční stanice ČD Zastávka u Brna. Předpokladem je získání dvou bývalých objízdných a předávacích kolejí zbýšovské dráhy ve stanici, jejich odpojení od sítě ČD a přestavba na úzký rozchod. Vznikl by tak důstojný a velmi atraktivní přestupní bod z „velké“ dráhy na úzkou.
-
Obnova odbočky k dolu Ferdinand, jejíž předpokladem je doplnění chybějící mostovky a také uspořádání pozemkových vztahů za mostem. Prozatím by byla znovu položena část odbočky po most, jako další možnost křižování apod.
-
Na prodloužení tratě do Zbýšova jsou již teď připravovány varianty možného provedení. Jejich společným znakem bude provoz v elektrické trakci lokomotivami, kde jedna z nich tvoří nejstarší a unikátní exponát sbírky muzea. První varianta předpokládá odkup pozemků snesené dráhy, položení úzkorozchodného svršku, doplnění chybějící mostovky ve Zbýšově a ukončení u dolu Simson, kde má vzniknout hornické muzeum. Další varianta je shodná s předchozí, ovšem s ukončením před chybějícím mostem ve Zbýšově, pokud by se nevydařila jeho znovurealizace. Obě tyto varianty však zatím naráží na bariéru v podobě odkupu pozemků soukromých vlastníků a tím nereálné finanční náklady.Zatím poslední variantou, jako kompromisní řešení předchozích dvou, se jeví možnost odbočení tratě před jejím koncem u dolu Jindřich II. vpravo a její pokračování podél silnice do Zbýšova. Výraznou nevýhodou je opuštění historické trasy a také velké stoupání nebo větší terénní úpravy.
Plány MPŽ na budoucí rozvoj dráhy nejsou nijak skromné a bude otázkou budoucího vývoje muzea, regionu i společnosti, nakolik se je podaří realizovat a v jaké podobě.
