
Důlní vůz pro dopravu mužstva je určen pro strojní dopravu pracovníků po kolejích. Sestává ze dvou otočných podvozků, na kterých je usazen rám a karosérie. Vůz je vybaven dřevěnými sedačkami pro 12 pracovníků a opěradly. Výstupní otvory z vozu jsou kryty odklopnou mřížkou. Dvojkolí vozu je odpruženo šroubovými pružinami. Kola jsou otočně uložena na kuželíkových ložiskách. Pro spojení do vlaku je vůz opatřen odpruženými spřáhly. Vozy pro dopravu osob se nesmějí používat na úklonných tratích!
Tento čtyřnápravový osobní vůz byl získán v roce 1994 od východočeských dolů, kde jezdil na rozchodu 650mm. Jedná se o typický vůz provozovaný ve velkých počtech ve většině československých hlubinných dolech. MPŽ jej opravilo a přerozchodovalo v roce 1997. Po opravě byl vůz příležitostně spolu s lokomotivou BND 15 provozován na muzejní železnici v Mladějově. Po krátkém hostování v oslavanském muzeu hornictví a energetiky je nyní provozopván na zbýšovské dráze.
Technické údaje | |
---|---|
Výrobce | |
Typ | DM12 |
Rok výroby | 1967 |
Hmotnost vozu | 1180 kg |
Délka přes spřáhla | 4340mm |
Šířka | 900 mm |
Výška nad temenem kolejnice | 1475 mm |
počet míst k sezení | 12 |
Rozchod | 600 mm |
![]() |
souprava důlních vozů DM12 |
![]() |
lokomotiva BND 15 spolu s dvěma "autobusy" |